De ultieme checklist voor het laten maken van een website voor een advocatenkantoor

In een wereld die steeds meer digitaal georiënteerd is, is een sterke online aanwezigheid geen luxe, maar een noodzaak. Dit geldt des te meer voor advocatenkantoren. Een professionele, goed ontworpen website is hiervoor de basis en kan het verschil betekenen tussen een potentiële cliënt die voor uw diensten kiest of voor die van uw concurrenten. 

Denk je eraan om een nieuwe website te laten maken voor je advocatenkantoor? Overloop dan zeker onze checklist. Zo ben je op de hoogte van alle belangrijke aspecten die aanwezig moeten zijn om jouw nieuwe website te lanceren!

1. Duidelijke merkidentiteit

Voordat je begint met het bouwen van een (nieuwe) website, moet uw praktijk een duidelijke merkidentiteit hebben. In het vakjargon spreken we van “branding”. De identiteit (of “brand”) moet consistent zijn in alle online marketing, inclusief uw website. Deze branding omvat: een logo, een kleurenschema, lettertypen en algemene esthetiek. Uw brand moet een weerspiegeling zijn van jouw normen en waarden en bredere filosofie omtrent de job.

Een duidelijke merkidentiteit zorgt ervoor dat al uw online marketing in een mooi en aantrekkelijk geheel wordt gegoten, dat bovendien herkenbaar is. Dit alles zorgt voor een boost in uw algemene online zichtbaarheid.

2. Gebruiksvriendelijke navigatie

Een van de belangrijkste aspecten van een website is de gebruiksvriendelijkheid. Ook jouw nieuwe website moet gemakkelijk te navigeren zijn, met een duidelijk menu en logisch geordende pagina’s. Bezoekers moeten snel kunnen vinden wat ze zoeken, of dat nu informatie is over uw diensten, uw team of uw contactgegevens.

Onthoud vooral dat een hoge “bounce rate” (bezoekers die uw website bezoeken zonder iets te doen en opnieuw wegklikken) een negatief effect zal hebben op uw marketing. Zo kan Google een hoge bounce rate bestraffen met een lagere ranking in de zoekresultaten.

3. SEO-vriendelijke content

SEO (Search Engine Optimization) is een cruciaal aspect van elke website. SEO helpt je website om aantrekkelijke posities te bemachtigen in de Google zoekresultaten. Dit zorgt ervoor dat je website makkelijk vindbaar is en een constante stroom bezoekers aantrekt. Op termijn zal goede SEO ervoor zorgen dat je via je website nieuwe cliënten aantrekt. Een website is niet louter een visitekaartje, maar een bron van inkomsten!

Om SEO toe te passen moet je een hele reeks technische en inhoudelijke aspecten regelen. Dit is redelijk ingewikkeld. Daarom schakelen vele ambitieuze advocaten een marketingbureau in om dit te regelen. 

advocatenkantoor website laten maken

4. Professionele bio’s van teamleden

Heb je zelf een sterke CV en jarenlange ervaring? Heb je een sterk en veelzijdig team? Zet dit dan zeker in de spotlight! Potentiële cliënten willen weten wie ze inhuren. Ze zijn op zoek naar een expert die ze kunnen vertrouwen. De typische “Team” pagina is de perfecte manier om deze kwaliteiten ten toon te stellen. De bio’s van jezelf en je teamleden bevatten best foto’s van goede kwaliteit, een overzicht van de ervaring, specialisaties, specifieke opleidingen, onderscheidingen en ook een persoonlijke toets.

5. Duidelijke contactinformatie

Het spreekt voor zich dat je contactinformatie gemakkelijk vindbaar moet zijn op de website. Websitebezoekers die geïnteresseerd raken in uw dienstverlening moeten zo snel en efficiënt mogelijk contact met jou kunnen opnemen. 

Hiervoor maak je best een aparte “contacteer ons” pagina, die met één klik bereikbaar is op alle andere pagina’s. Vermeld zeker je e-mailadres, fysiek adres en telefoonnummer. Wil je wat moderner zijn? Overweeg zeker een invulformulier op deze pagina in te bouwen. Deze berichten krijg je vervolgens in je e-mail inbox. Wil je écht iets origineels? Overweeg dan een directe WhatsApp knop!

6. Reviews en case studies

Vertrouwen is absoluut essentieel in de juridische wereld, en vooral in de advocaat – cliënt relatie. Om deze reden kunnen cliëntgetuigenissen, reviews en case studies een krachtig hulpmiddel zijn om het vertrouwen van potentiële cliënten te winnen. Deze getuigenissen en studies zijn vooral weergaven van de kwaliteit van uw dienstverlening. Plaats deze elementen op een prominente plaats op de website, bijvoorbeeld op de homepagina. Natuurlijk moeten ze authentiek zijn en moet de privacy van de betrokken cliënt, evenals het beroepsgeheim, gerespecteerd worden. 

7. Blog of nieuwssectie

Het regelmatig publiceren van relevant geschreven content in een blog- of nieuwssectie kan u helpen om uw expertise in uw vakgebied te tonen. Het is ook een uitstekende manier om waardevolle content te creëren voor SEO. Je kan artikelen schrijven over recente rechtszaken, veranderingen in de wet, eigen ervaringen, algemene juridische tips enzoverder. Zorg er vooral voor dat de inhoud informatief, makkelijk lees- en begrijpbaar en relevant is.

8. Mobiel-vriendelijk ontwerp

Met het groeiende aantal mensen die mobiele apparaten als smartphones of tablets gebruiken om te surfen, is het absoluut noodzakelijk dat je website mobielvriendelijk is. Mobiel-vriendelijk of ‘mobile-friendly’ wil vooral zeggen dat de website er goed uitziet en goed functioneert, ongeacht of deze wordt bekeken op een computer, tablet of smartphone. Een slechte mobiele ervaring kan potentiële cliënten afschrikken en je ranking in de Google zoekresultaten schaden.

9. Veiligheid en privacy

Als advocatenkantoor is vertrouwelijkheid van het grootste belang. Ook je website moet veilig zijn en een duidelijk privacybeleid hebben. De website moet minstens gebruik maken van HTTPS om de veiligheid van de gegevens van uw bezoekers te waarborgen. Daarnaast moet uw privacybeleid GDPR-gewijs o.a. Duidelijk uitleggen hoe je omgaat met persoonlijke gegevens en hoe je de privacy van uw bezoekers respecteert.

10. Duidelijke call-to-action (CTA)

Elke pagina op je website moet een duidelijke call-to-action hebben. Dit is een aanmoediging aan je website bezoekers om een bepaalde actie te ondernemen. Binnen de advocatuur gaat het meestal om het invullen van een contactformulier, het aanvragen van een consultatie of een andere vorm van contactname met het kantoor. Een goede CTA is duidelijk en opvallend.

Conclusie

Het laten maken van een website voor een advocatenkantoor vereist een zorgvuldige planning en aandacht voor detail. Met deze checklist bij de hand ben je alvast goed voorbereid om een website te creëren die niet alleen esthetisch aantrekkelijk is, maar ook effectief in het aantrekken van nieuwe cliënten. Onthoud vooral dat de beste websites unieke waarden en kwaliteiten weerspiegelen, interessante en relevante content bevatten en een positieve en gebruiksvriendelijke ervaring bieden voor de bezoekers. 

Leave a Comment