Website‌ ‌laten‌ ‌maken‌ ‌voor‌ ‌een‌ ‌advocatenkantoor‌ ‌

Wanneer je een (nieuwe) website voor je advocatenkantoor laat bouwen, zijn meestal de eerste vragen die je designer stelt “Welke pagina’s wil je op de website?” en “Hoe wil je dat de website eruit komt te zien?”.

Er is geen template die voor jou de perfecte site uit de hoed tovert. Toch zijn er enkele zaken die niet kunnen ontbreken op je website. In dit artikel leer je meer over wat nodig is op je website om een professionele indruk achter te laten, online gevonden te worden en effectief bezoekers in cliënten te converteren.

1. De Homepage

Ongeacht de grootte en de doelstellingen van je kantoor, moet je op de homepage enkele belangrijke elementen uitvoeren:

  • Snel en effectief communiceren; wat je doet en waarom je hier goed in bent
  • Credibiliteit van het kantoor ondersteunen
  • De aandacht trekken met passende afbeeldingen en/of illustraties
  • Een eenvoudig te verstaan overzicht geven van je diensten
  • Bezoekers aanmoedigen contact met je op te nemen

Zorg ervoor dat elk van deze elementen aanwezig is op je homepage. Elk van deze is belangrijk om de credibiliteit en uitstraling van je kantoor online te verbeteren.

photo-1602924097911-a78ca1af38c6

2. Over Ons

De Over Ons-pagina is de pagina die wij bijna net zo belangrijk achten als de homepage. Het is één van de pagina’s die een potentiële cliënt zeker zal bezoeken. Deze wil namelijk weten of zijn zaak in goede handen zal zijn en de Over Ons-pagina is een goede plek om te starten om na te gaan of jouw kantoor wel geschikt is.

Dit is de plek op je website waar je karakter en personaliteit toevoegt. Het is belangrijk dat je de afstand tussen jou en de cliënt wegneemt. Vergeet niet dat naar een advocaat stappen voor veel mensen een serieuze stap is waar veel stress en onzekerheid mee gemoeid gaat.

Wanneer website bezoekers de Over Ons-pagina bekijken, willen ze op hun gemak gesteld worden en de informatie over je website krijgen die ze nodig hebben om de volgende stap te nemen.

Vertel over je ervaring, welke specialisaties je hebt, welke interessante zaken je in het verleden hebt afgehandeld en probeer – indien gepast – reviews van vorige cliënten erin te verwerken. Probeer te achterhalen wat een cliënt wil lezen om een doordachte keuze te maken.

3. Diensten pagina’s

Op deze pagina’s ga je vertellen over de rechtstakken waar je kantoor zich in specialiseert. Elk van deze rechtstakken heeft een aparte pagina nodig waarin je gedetailleerd uiteenzet wat je exact doet en hoe je kan helpen.

Probeer hier uitvoerig te vertellen wat deze rechtstak inhoudt. Wanneer je een pagina over verkeersrecht hebt, zorg er dan voor dat je vermeldt dat je boetes aanvecht, verzekeringsclaims afhandelt, de rechten en belangen van mensen voor de politierechtbank verdedigd etc.

Wees niet bang om te veel informatie te geven. Door uitgebreid te vertellen over je specialisatie is de kans groot dat je een pijnpunt aansnijdt en juist de dienst aanbiedt waar ze naar op zoek zijn. Daarnaast is een uitgebreide pagina ook goed om gevonden te worden in de zoekresultaten van Google.

4. Subservice pagina’s (optioneel)

Wil je actief nieuwe cliënten online aantrekken? Dan heb je een SEO strategie nodig. Een goed begin – naast een blog op te zetten – is subservice pagina’s op te zetten. Naast je pagina over bijvoorbeeld bouwrecht heb je een service pagina over de aansprakelijkheid van aannemers en architecten.

Je kan dit dan verder uitbreiden door ook gespecialiseerde service pagina’s over de 10-jarige aansprakelijkheid en de verborgen gebreken te schrijven. Deze zet je niet in je menu, maar je zorgt door een interne link strategie ervoor dat deze online gevonden wordt wanneer iemand de relevante zoektermen ingeeft.

5. Biografieën van medewerkers

Om echt een connectie te vormen met potentiële cliënten is het belangrijk een blik achter de schermen te geven. De beste manier – naast de Over Ons-pagina – is om voor elke medewerker van het kantoor een aparte biografie te schrijven. Wees daar niet bang om informele feiten over de collega’s te vermelden, zoals hun hobby’s en interesses. Dit is waar je de menselijke kant van je kantoor toont en de barrières tussen jou en de bezoeker wegneemt.

photo-1595072697075-bebc646eac35

6. Een blog

Wil je duurzaam en effectief nieuwe cliënten online werven, dan heb je een blog nodig. 94% van de mensen zoekt online op juridisch advies. Als jouw kantoor rond relevante onderwerpen sterke en nuttige blogs schrijft, die begrijpbaar zijn voor mensen zonder een juridische achtergrond, bouw je autoriteit op en krijg je meer bezoekers op je website.

Wanneer deze een advocaat nodig hebben, is de kans groot dat ze jou inschakelen. Het helpt je online gevonden te worden en het blog bewijst jouw kennis van zaken.

7. Contactpagina

Op elke pagina die je uitwerkt moet je contactinformatie duidelijk aangegeven worden en een oproep om je nu te contacteren. Deze call-to-action (CTA) is heel belangrijk. Wij verkiezen om de cliënt drie mogelijkheden te geven om je te contacteren: een telefoonnummer, een e-mailadres en een aparte contactpagina.

Op deze contactpagina zet je ook informatie over wat er gebeurt wanneer de cliënt contact opneemt, of men al dan niet een gratis consultatie kan krijgen en een kaart met de locatie van je kantoor.

8. Reviews en case studies

Wanneer je iets aankoopt, lees je meestal eerst of de reviews van het product wel goed zijn. Mensen willen bevestiging dat ze een juiste keuze maken en hechten enorm veel belang aan de mening van anderen om deze bevestiging te krijgen. Dit is een van de beste manieren om nog twijfelende bezoekers over de streep te trekken. Heb je een heel tevreden cliënt, vraag hen dan of ze een eerlijke review willen schrijven over je diensten. Veel mensen zullen geen enkel probleem daarmee hebben als je hen oprecht hebt geholpen.

Heb je bijvoorbeeld een echtscheidingszaak gewonnen, dan vertel je daar over. Vertel hoe je je cliënt hebt geholpen en hoe deze kreeg wat deze wilde. Geef details, cijfers en concrete voorbeelden. Dit helpt mensen om te zien wat jouw manier van werken is en geeft ze vertrouwen dat jij de juiste persoon voor hun juridische probleem bent.

9. Technische aspecten

1. Eenvoudige navigatie

In maximaal 3 klikken moet de bezoeker op de pagina terechtkomen waar ze naar op zoek zijn. Het is belangrijk dat je een goed werkende zoekfunctie hebt, de juiste tags en categorieën gebruikt en een goed uitgedacht menu & footer hebt.

Op deze manier zorg je ervoor dat de bezoeker niet gefrustreerd raakt en de website verlaat. Je wilt namelijk dat de bezoeker contact met je opneemt.

2. Snelheid Optimalisatie

De snelheid van je website wordt steeds belangrijker. Mensen willen niet lang wachten tot de pagina die ze nodig hebben is geladen. Traag ladende pagina’s zorgen voor frustratie en komen niet professioneel over.

Een ander aspect waar de snelheid van je site invloed op heeft, is de online vindbaarheid. Google wil de best mogelijke gebruikservaring creëren voor haar gebruikers. Een snelle website zal dus eerder in de zoekresultaten worden aangeraden dan een trage.

3. Interactieve professionele lay-out


De site van je advocatenkantoor is je digitale uithangbord. De eerste indruk die je maakt, moet meteen goed zijn. Dit komt je credibiliteit en conversie van bezoeker tot klant ten goede. Je website moet er dus professioneel en modern uitzien vanaf de eerste klik.

De website moet er niet enkel goed uitzien op desktop, maar ook op de smartphone. Steeds meer mensen gebruiken hun telefoon om info op het internet te zoeken. Zorg er dus voor dat je designer met de look van je website op alle platformen rekening houdt.

Hoe kan Law Leads jouw advocatenkantoor helpen?

Wij maken enkel websites voor advocatenkantoren. De meeste van onze cliënten kiezen ons omdat wij exact weten wat verwacht wordt, zonder dat daar tijdrovende gesprekken voor nodig zijn. Voor elk kantoor kunnen wij nuttig advies geven over hun online aanwezigheid. Daarnaast kunnen we ook de content van de website van A tot Z uitwerken.

Een nieuwe website maken

Dit is voor advocatenkantoren die een volledig nieuwe website nodig hebben voor hun kantoor of een juridisch project. Deze heeft een uniek en op maat gemaakt design, werkt ook mobiel en is gebruiksvriendelijk ontworpen. Wij helpen je ook op weg om de website zelf te onderhouden en content te plaatsen. De website is uiteraard geoptimaliseerd voor SEO.

Een goede succesvolle website is een combinatie van ontwerp, content, functionaliteit, gebruiksvriendelijkheid en compatibiliteit voor zowel desktop als mobiel. Dit is de minimumstandaard voor de websites die wij maken.

Een bestaande website upgraden & optimaliseren

Heeft je website een broodnodige update nodig? Dat kunnen wij ook voor je kantoor doen. We zorgen ervoor dat je website responsief is en een echt uithangbord is voor je kantoor. Deze dienst zorgt ervoor dat je website helemaal in orde is met betrekking tot SEO, snel is, beter georganiseerd is en mobile-friendly.

Vaak contacteren advocatenkantoren ons omdat er een paar zaken mis zijn met de website; een functionaliteit werkt niet naar behoren, de site werkt te traag of deze is verouderd. We kunnen je website volledig moderniseren of gewoon een paar functies toevoegen die je advocatenkantoor nodig heeft.

photo-1508591360875-10163ed98c8e

Wat je van ons kunt verwachten

Diepgaand interview – We starten met een gesprek over het advocatenkantoor, de geschiedenis ervan, de cliënten, de stijl, de tone of voice, de content en de marketing doelstellingen.

Op maat gemaakte lay-out en stijl – Ieder kantoor is verschillend, wij zorgen dat dit naar voor komt in elk detail van het design.

Professionele copywriting – Ons team van copywriters zorgt ervoor dat de content op je website echt converteert. Onze copywriters hebben zelf expertise als jurist en advocaat.

Unieke pagina’s voor je team en expertise(s) – We zorgen ervoor dat de webpagina’s uniek zijn en de sterke punten van jouw team naar voor brengen. Ook schrijven we de pagina’s van je diensten zodanig uit dat ze vertrouwen en autoriteit uitstralen.

Logo design – Indien nodig ontwerpen we ook een nieuw logo.

On page SEO – We bekijken welke zoekwoorden het beste scoren voor je advocatenkantoor en optimaliseren de content, site titels en metadata.

Uitleg over hoe je zelf kunt posten op de website – Om ervoor te zorgen dat je optimaal kan profiteren van je nieuwe website leggen we je haarfijn uit hoe je dingen zelf aanpast en nieuwe posts kunt publiceren.

Ons website design proces

1. Introductie en brainstormen

We starten altijd met een Zoom call om meer te weten te komen over het advocatenkantoor. Daarin bespreken we je doelgroep, je geschiedenis, je huidige marketing en welke doelstellingen je voor de toekomst hebt.

Op basis hiervan gaan we brainstormen en ideeën geven over wat wij denken dat de beste aanpak is voor de website en hoe deze eruit zou moeten komen te zien.

We willen er zeker van zijn dat we een goede match zijn met elkaar. Als we niet kunnen leveren wat je wilt of als we denken dat wat voorgesteld is geen goed idee is, zullen we dat eerlijk zeggen.

Na het gesprek sturen wij een offerte op basis van wat besproken is.

2. Interview

Na het aanvaarden van de offerte plannen we een nieuw gesprek. Dit kan op afstand of op kantoor. We gaan uitgebreid in op wat het doel van het kantoor is, waar je deze binnen enkele jaren ziet, welke content je op de website geplaatst wilt hebben, wie je cliënten zijn en hoe je je groei voor de komende jaren ziet.

Het belangrijkste doel van dit gesprek is het hoofddoel vinden van het design en hoe deze eruit zal zien.

3.Verzamelen van content

In deze fase vragen we van je – of maken we zelf – content voor op de website. Dit zijn foto’s van het kantoor, relevante infographics, je logo, schrijven we teksten of herschrijven we deze voor SEO.

Terwijl het designteam bezig is, zijn onze SEO experts – wanneer ook SEO gevraagd wordt – druk bezig met het uitwerken van de website content. Dit zorgt ervoor dat de website een heel stuk makkelijker gevonden kan worden.

Het schrijven en herschrijven is een collaboratief proces, we proberen namelijk jouw firma een digitale aanwezigheid te geven die past bij de uitstraling die je wilt.

4.Uitwerking & revisies

We beginnen met een ruwe uitwerking van hoe de website er zou moeten uitzien op basis van het interview. Op deze blueprints – de wireframe van de website – is het mogelijk om feedback te geven.

Dit duurt niet erg lang en kan binnen 2 weken geleverd worden, afhankelijk van de gewenste complexiteit van de website. Op deze uitwerking wordt dan door jou feedback gegeven om er zeker van te zijn dat het volledig aansluit op wat je wilt. Grote revisies moeten in deze fase worden aangevraagd.

We zorgen er vervolgens voor dat alle aanpassingen worden doorgevoerd. In deze fase is de website bijna klaar.

5. Optimalisatie

De website van een advocatenkantoor moet functioneel zijn met een smartphone, moet vlot werken, gebruiksvriendelijk zijn en snel laden. Deze optimalisering duurt enkele dagen tot een week. Het uiteindelijke visuele aspect van de website voor je advocatenkantoor verandert weinig tot niet in deze fase.

6. Controle

In deze fase geven we de cliënt 2 tot 4 dagen om alles nog eens na te lopen. Zelf hertesten we alles en kijken we of er nergens fouten zijn ingeslopen. Dit geeft iedereen de kans om eens met een frisse blik te kijken naar de nieuwe website voor het advocatenkantoor.

7. Lancering

Het is zover! De website voor je advocatenkantoor is af! Deze kan nu online gezet worden.

Heb je nog vragen over deze blog of wat wij voor jouw kantoor kunnen betekenen? Contacteer ons dan vrijblijvend via info@lawleads.be