Hoe gebruik je sociale media als advocaat – Gids

Sociale media voor advocaten, hoe zit dat precies? Sociale media zijn overal. Het behoeft geen uitleg dat het een belangrijk onderdeel is geworden van de meeste online marketingstrategieën. Toch gaan we in deze bijdrage tegen de stroom in: voor advocatenkantoren is sociale media niet altijd een pluspunt. Als je een nichekantoor bent met enige bekendheid in de sector, heeft het weinig nut. Uitgezonderd een LinkedIn-pagina. Sociale media beheren kost tijd en het uitbesteden ervan kost geld. Het is een afweging die je voor je advocatenkantoor moet maken.

Weet je niet zeker of sociale media iets voor jouw kantoor is? Stuur gerust een e-mail naar ons, en dan kijken we even. Geen zorgen, we gaan je geen “Social media pakket” aansmeren.

Ben je een beginnend kantoor en heb je tijd om je sociale media zelf te beheren? Dan vind je hieronder een gids waar je zeker iets aan zult hebben.

Wij bij Law Leads zijn grote fan van “practice what you preach”. We zijn heel actief op LinkedIn. Niet op Instagram, want dat weegt niet op tegen de tijdsinvestering. We gaan je dus niet blindelings aanraden om op elk mogelijk social media-platform een account voor jezelf en je advocatenkantoor aan te maken en hopen op het beste.

Waarom zou een advocaat tijd in social media marketing moeten steken?

Veel van je concurrenten gebruiken reeds sociale media. Voor kleinere advocatenkantoren liegen de cijfers er niet om. Uit een enquête van de ABA (American Bar Association) in 2020 blijkt dat 81% van de advocatenkantoren kantoren actief is op sociale media. 

Advocaten in de studie  gaven 6 redenen waarom zij sociale media gebruikten:

  1. In contact te blijven met leads en cliënten.
  2. Een persoonlijk merk opbouwen.
  3. Content publiceren en delen.
  4. Bezoekers naar de website van het advocatenkantoor krijgen.
  5. Zien wat collega’s doen en up to date blijven qua trends.
  6. Het recente nieuws lezen.

Vooral punt 1 tot en met 4 zijn relevant om je kantoor te laten groeien, en daar zijn wij bij Law Leads experts in.

Om verder te gaan op punt vier, sociale media biedt een eenvoudig platform om relevante artikelen en nieuws te delen met collega’s en cliënten. Dit soort posts heeft een organisch karakter, en er ontstaat een soort “ad blindness”. De posts komen minder over als spam dan bijvoorbeeld advertenties of e-mails. Als je graag nieuws over je advocatenkantoor wilt delen, is het een goed idee om dit via sociale media te doen en niet via e-mail. Wees spaarzaam met e-mails, dat is ons advies.

Sociale media helpt ook om op een natuurlijke manier leads te verzamelen. Als je helemaal vanaf nul begint als advocaat, kan het moeilijk zijn om die eerste cliënten binnen te halen. Je kunt bijvoorbeeld lid worden van een Facebook-groep voor ondernemers en daar advies geven en je contactgegevens achterlaten. Het kan wat vreemd aanvoelen om cliënten en leads op Facebook te proberen te verzamelen, maar het werkt.

Kies een platform 

Start met één of twee platformen waar je je op gaat focussen. Wij bij Law Leads denken dat 1. LinkedIn 2. Facebook en 3. YouTube 4. Twitter. YouTube is het enige platform van de drie waar je ook SEO kunt doen. Het geeft ook de mogelijkheid om je reputatie op te bouwen met minder concurrentie. Vandaag zijn er amper Vlaamse en Nederlandse advocaten op YouTube die goede, luchtige en vooral toegankelijke content maken. 

Ken de regels

Als advocaat is het natuurlijk vanzelfsprekend om de regels van de deontologie met betrekking tot reclame voor advocaten goed in de gaten te houden. Houd je ook aan de regels van het socialemediaplatform waarop je actief bent. Volg niet tientallen mensen op je eerste dag, want dan kan je account beperkingen krijgen. Bouw alles rustig op en groei op een natuurlijke manier.

Content is king

Mensen volgen niet snel een advocatenkantoor op sociale media. Identificeer een niche en blijf daaraan vasthouden. Zorg voor relevante berichten binnen die niche. Als je kantoor zich richt op ondernemers, zorg er dan voor dat je berichten relevant zijn voor die doelgroep. Zorg ervoor dat je berichten hen iets leren en hen helpen. Je doelgroep zou bij wijze van spreken elke post moeten willen opslaan, een screenshot maken en doorsturen.

Wees niet bang om te leren van anderen

Kijk hoe grote kantoren hun sociale media beheren. Je kunt veel leren door simpelweg de grootste spelers te volgen. Zij hebben vaak een marketingbureau in dienst dat hen helpt met sociale media. Natuurlijk moet je geen berichten letterlijk kopiëren, maar er is niets mis met een beetje inspiratie opdoen.

Goede voorbeelden zijn White & Case LLP en Jones Day. Zij hebben meestal uitstekende berichten. Ze gebruiken een consistente stijl waardoor ze memorabel blijven en hun merk opbouwen.

Waarvoor kunnen advocaten en advocatenkantoren sociale media gebruiken?

Meer klanten en potentiële cliënten aan te trekken

Je kunt gratis en op een organische manier cliënten aantrekken op sociale media. Wil je meer weten over betaald adverteren op sociale media? Dan kun je het beste onze mastergids over online marketing voor advocaten lezen.

Actief zijn op Facebook, YouTube, Twitter en LinkedIn kan je een hoop cliënten opleveren als je het goed doet. Zorg ervoor dat je lid wordt van groepen en gemeenschappen die relevant zijn voor jouw niche binnen het recht. Als je vooral ondernemingsrecht doet, word dan lid van Facebookgroepen met duizenden ondernemers. Wanneer je een juridische vraag ziet, neem dan de moeite om die te beantwoorden en waarde te creëren. Je kunt gerust een artikel linken van je website. Pas op dat je niet meer bezig bent met cliënten werven dan met vragen beantwoorden en bijdragen aan de gemeenschap. Als je actief, betrouwbaar en vriendelijk bent, dan komen de cliënten vanzelf.

Ook is het van belang hoe je op kritiek reageert. Zorg ervoor dat je rustig en vriendelijk reageert. Ga persoonlijk in op kritiek en kopieer geen standaardantwoorden. Laat zien dat je om de kritiek geeft.

De reputatie van je advocatenkantoor opbouwen

Online reviews zijn belangrijk. Onze mening is dat ze cruciaal zijn. 82% van de consumenten bekijkt reviews van lokale bedrijven voordat ze beslissen om er client te worden.

Een gemiddelde consument heeft 10 recensies nodig om een onderneming te vertrouwen.

Recensies zijn ook belangrijk om gezien te worden op Google en Facebook. Beide techgiganten hebben hun algoritme zo afgesteld dat bedrijven met betere en meer recensies vaker worden getoond in de nieuwsfeeds van mensen. Wanneer je geen recensies toelaat, ziet Facebook dit als iets slechts. Dus het is beter om dit toe te staan en eventueel goede cliënten te vragen om een eerlijke recensie over je kantoor te schrijven.

Het is gevaarlijk om het reputatiebeheer van je advocatenkantoor uit te besteden aan een algemeen marketingbureau als ze geen expertise hebben in de sector. Doe je reputatiebeheer dus zelf, of besteed het uit aan een kantoor zoals Law Leads dat een duidelijke specialisatie heeft.

Wat (niet) doen bij sociale media voor advocatenkantoren

Wees‌ ‌oprecht‌ ‌-‌ ‌ook‌ ‌als‌ ‌je‌ ‌het‌ ‌enkel‌ ‌voor‌ ‌cliënten ‌aantrekken‌ ‌doet‌ ‌

 Ga natuurlijk om met mensen op sociale media. Probeer niet overal ‌je advocatenkantoor in het gesprek te vermelden. Als je op een normale manier omgaat met mensen en helpt zonder iets in de plaats te verwachten zal je zien dat je langzaam maar zeker een goede reputatie opbouwt online. Dit leidt vanzelf tot meer leads en connecties. Wees niet bang om advies op sociale media te geven als je ergens een post ziet. Als je toevallig een relevant artikel hebt geschreven kun je daar altijd naar linken. Je helpt vaak niet enkel de persoon die de post heeft gemaakt, maar ook tientallen andere mensen die eventueel hetzelfde probleem hebben. Dit zijn allemaal potentiële leads. 

Focus‌ ‌op‌ ‌kwaliteit‌ ‌qua‌ ‌volgers,‌ ‌niet‌ ‌op‌ ‌kwantiteit‌ ‌

Het is verleidelijk om te denken dat 1000 volgers beter is dan 100. Dat is niet altijd waar. Probeer alleen volgers aan te trekken die relevant zijn voor jouw advocatenkantoor. De meeste socialemediaplatformen werken ruwweg met algoritmes die kijken naar de interactie in verhouding tot het aantal volgers. Als jij 1000 volgers hebt, maar slechts 25 reageren op je bericht, zul je minder vaak in de feeds van andere mensen verschijnen dan wanneer je er 100 hebt en er 10 reageren.

Wat je ook doet, koop geen likes of volgers. Ja, een advocatenkantoor met 3000 likes ziet er interessanter uit op Facebook dan een met 30. Toch doet dit meer kwaad dan goed. Het is beter om op een langzamere, maar organische manier fans voor je pagina te verzamelen. Gekochte volgers zijn waardeloos voor je kantoor en zullen geen leads genereren of reageren op je berichten.

Kijk‌ ‌wanneer‌ ‌de‌ ‌beste‌ ‌tijd‌ ‌is‌ ‌om‌ ‌te‌ ‌posten‌ ‌

Denk na over wanneer je berichten plaatst. Op het juiste moment posten zorgt ervoor dat meer mensen je inhoud zien, meer mensen reageren en uiteindelijk kun je meer potentiële leads genereren. Kijk indien beschikbaar naar je statistieken om te zien wanneer jouw volgers het meest actief zijn. Als je niet zeker weet wanneer de beste tijd is om te posten, kun je deze tabel volgen. Deze is gebaseerd op onze ervaring en zal over het algemeen kloppen voor de meeste advocatenkantoren.

GoedSlechtBesteSlechtste
FacebookIn de namiddag‘s Ochtends en ‘s avondsMaandag tot donderdag na 15 uurHet weekend
LinkedInVroege werkuren of late werkuren ‘s Avonds laat en ‘s ochtends vroegDinsdag tot Donderdag – werkurenIn de avond
TwitterIn de middag en de late ochtend‘s Avonds laat en ‘s ochtends vroegMaandag tot donderdag – late werkuren /avondMaandag en vrijdag

Post‌ ‌manueel‌ ‌niet‌ ‌via‌ ‌een‌ ‌auto-posting‌ ‌tool‌ ‌

Er zijn veel tools en programma’s op de markt die automatisch berichten voor jou publiceren. Hoewel het verleidelijk is om je sociale media op de automatische piloot te zetten, is het geen goed idee.

Wanneer je alles automatisch doet, heb je geen interactie met je volgers. Je verliest het contact, je kijkt niet naar wat mensen zeggen op je berichten en het voelt helemaal niet organisch aan.

Socialemediaplatforms zijn geen fan van automatisch posten. Je wordt misschien niet verbannen, want sommige platforms staan het toe, maar je zult wel gestraft worden in het algoritme. Dat komt omdat automatisch posten vaak als minder interessant wordt beschouwd door gebruikers en als iets dat alleen door bedrijven wordt gedaan. Daarom zullen platforms zoals Facebook het minder laten zien. Ze willen namelijk dat hun gebruikers een goede ervaring hebben, en bedrijven betalen gewoonlijk om hun berichten te laten zien.

Neem‌ ‌geen‌ ‌shortcuts‌ ‌

Als laatste advies willen we iedereen eraan herinneren dat er geen shortcuts bestaan voor een goede socialemediastrategie. Ga mensen niet volgen in de hoop dat ze je terug volgen. Koop geen volgers. Reageer niet op elk bericht als het niet relevant is om volgers te krijgen. Kopieer geen content. Besteed aandacht aan je grafisch materiaal. Creëer waarde voor gebruikers.

Het opbouwen van een goed sociaal mediaprofiel kost tijd en moeite. Uiteindelijk is het de moeite waard. Net als bijna elk project gaat het in het begin langzaam en ervaar je exponentiële groei als je volhoudt. Kies voor kwaliteit boven kwantiteit als het gaat om je berichten.

Heb je geen zin, tijd of genoeg ervaring om je sociale media zelf te beheren en optimaal te laten groeien? Law Leads kan dit volledig van je overnemen. We beheren zowel Facebook, Twitter, LinkedIn als YouTube! Je kunt contact met ons opnemen via info@lawleads.be.

Leave a Comment