Net zoals juristen overal wetsovertredingen zien, zien wij bij Law Leads overal ´webovertredingen´. In dit blog worden enkele vaak gemaakte SEO-fouten van advocaten gebundeld in een handige checklist, zodat jouw advocatenkantoor hier alvast van gespaard blijft. Zelfs zonder SEO-kennis kun je deze fouten gemakkelijk rechtzetten met onze checklist bij de hand. Heb je toch nog een vraag of raak je er niet wijs uit, stuur ons gerust een e-mail. Bekijk ook eens onze zeer extensieve gids voor advocaten SEO.
Ben je geen advocaat of ligt je focus niet op marketing voor een advocatenkantoor? Toch kan deze checklist zeer nuttig zijn voor jou. De meeste fouten die erin aan bod komen worden namelijk gemaakt door tal van bedrijven (en zelfs SEO-kantoren).
All-in gaan op een enkel keyword
Wanneer wij een artikel nalezen dat van de hand komt van een advocaatn, stellen wij vaak vast dat de de nadruk wordt gelegd op slechts een enkel keyword. Zowat elk artikel op de website van een advocaat of advocatenkantoorgaat all-in op een enkel zoekwoord, en niets meer dan dat. Hoewel je misschien zou denken dat deze aanpak je een goede ranking op de Google search page zal opleveren, is dat vaker niet dan wel het geval. Een overdreven focus op een enkel zoekwoord geeft je drie grote problemen.
- Een beperkte focus op slechts één zoekwoord houdt het artikel tegen om te ranken op andere gerelateerde keywords. Jouw artikel en kantoor worden niet gevonden op deze keywords, terwijleen gebruiker nochtans een relevante zoekopdracht ingeeft. Als je slechts één keyword gebruikt, dan ga je niet ranken voor relevante zoekwoorden, en verlies je dus een potentiële lead.
- Als je meerdere pagina´s rond één zoekwoord schrijft, dan zullen niet al jouw pagina´s ranken. Enkel het artikel dat volgens Google het beste en het meest relevante is zal goed ranken.. De andere artikelen waren in dat opzicht dus verloren moeite.
- Google houdt er bovendien niet vanals je steevast hetzelfde keyword gebruikt. Vroeger, toen zoekmachines nog in hun kinderschoenen stonden, was het een vaak gebruikte techniek om het zoekwoord honderden keren te herhalen om zo een betere ranking te bekomen. De relevante zoektermen werden soms zelfs gewoon in een witte tekstkleur gezet. Het veelvoud aan zoekwoorden was op die manier onzichtbaar voor lezer, maar bleef wel zichtbaar voor de web crawler van Google. Tegen een dergelijk misbruik grijpt Google vandaag hardhandig in. Te veel een bepaald zoekwoord gebruiken, geeft voor Googlehet signaal af dat je louter een artikel schrijft om hoog te scoren in de zoekresultaten zonder echt een meerwaarde te creëren voor de gebruikers van de zoekmachine. Dit soort gekunstelde praktijken kan door Google zwaar afgestraft worden, waardoor je soms helemaal niet meer in de zoekresultaten voorkomt.
Wat moet je dan wel doen?
Ten eerste zijn juristen vaak goede schrijvers. Benut dat talent. Gebruik synoniemen en verwante zinnen. Vermijd om in herhaling te vallen met een enkel zoekwoord. Google RankBrain is een machine learning algoritme dat aandacht heeft voor de context en geen rekening houdt met de letterlijke repetitie van een bepaald keyword.
Zorg ervoor dat elke pagina geoptimaliseerd is voor minstens een of twee keywords. Als je twee blogposts hebt die handelen overhetzelfde onderwerp, voeg je deze best samen in één alomvattend artikel. Is een van je blogs verouderd? Schrijf dan niet dadelijk een nieuw artikel, maar actualiseer je bestaande content..
Yoast SEO is een handige plug-in die je kunt gebruiken als je schrijft in WordPress. De plugin stelt zoekwoorden voor, optimalisaties en geeft je een SEO score op je artikel. De gratis versie van dit programma is goed genoeg als je zelf je SEO doet en een beginner bent.
Geen (geoptimaliseerde) Google My Business
Als je nog geen Google My Business hebt voor je advocatenkantoor, breng dit dan zo snel mogelijk in orde. Niet morgen, het liefst nog vandaag. Wanneer je geen Google My Business hebt dan sta je niet in Google Maps icons, je site wordt dan minder snel gerankt, en kun je geen reviews krijgen. Meer dan 80% van de advocatenkantoren in België gebruikt het. Dat is 80% van je concurrenten dat een gigantisch voordeel heeft om gevonden te worden in Google.
Wanneer je al Google My Business hebt is dat vaak snel gebeurd en werd dit waarschijnlijk gezien als een formaliteit. Spijtig, want dit is echt een krachtig middel om je kantoor een boost te geven.
Zo maak je een goede Google My Business:
Keywords – Zorg ervoor dat je keyword een paar keer in de tekst staat. Ook optimaliseer je voor lokale SEO en vermeld je waar je je diensten voornamelijk uitvoert (Gent, Antwerpen…).
De echte naam van je zaak – Gebruik de naam van je zaak die je echt gebruikt! Dit is heel belangrijk. Als je je advocatenkantoor profileert als ¨Advocatenkantoor Goemaere¨ dan is dat de naam van je Google My Business. Gebruik nooit een extra zoekwoord dat geen deel uitmaakt van je zaak. Dus ¨Advocatenkantoor Goemaere – ICT Recht¨ is verboden. Doe je dit, dan kan Google My Business je van het platform gooien. Concurrenten kunnen je ook rapporteren als zij dit zien en ze zijn van kwade wil.
Foto´s en info – Voeg foto´s toe van je advocatenkantoor. Dit helpt ook voor de ranking en het visuele aspect voor gebruikers. Zorg er ook voor dat je openingsuren, telefoonnummer en website vermeld zijn.
Slechte of zelf geen content
Het is verbazingwekkend hoe weinig advocatenkantoren in België een blog hebben. In de Verenigde Staten is dit de norm. In de VS ligt de concurrentie natuurlijk een stuk hoger, maar waarom zou je als ambitieus advocatenkantoor niet naar Amerikaans model werken qua marketing? Het werkt. Het feit dat er zo weinig echte concurrentie is die hard inzet op groei, creëert voor jou wel grote kansen. Als je je afvraagt waarom sommige advocatenkantoren zo hard groeien, is de kans groot dat SEO een deel van hun marketingmix is en ze een blog hebben.
Wat moet je dan wel doen?
Google haat luie korte content die voor slechts geoptimaliseerd is voor een enkel keyword wordt geoptimaliseerd. Google wil langere artikelen, die heel diep in het topic duiken. In principe zou het ervoor moeten zorgen dat de gebruiker hierna geen zoekopdracht meer hoeft te doen. Je content moet tegenwoordig rond de 2000 woorden of meer bevatten om beter te ranken dan gevestigde blogs. Als advocaat heb je waarschijnlijk weinig tijd om dit te doen. Daarom kun je dit beter uitbesteden aan experts. Dat is een grotere investering maar door de verhoogde conversie en het aantal bezoekers verdien je dat bijna altijd in een veelvoud terug.
Geen video of infographics
In 2021 is het belangrijk voor je advocatenkantoor om in te zetten op multimedia. Het zorgt voor een lagere drempel voor potentiële cliënten en voor interessante en meer verteerbare content. Ook voor SEO is het van cruciaal belang dat je afbeeldingen gebruikt, infographics maakt die relevant zijn en eventueel af en toe een video. Veel blogs van advocaten hebben saaie, niet relevante afbeeldingen. Als je dan kijkt naar de metadata van de afbeeldingen dan zie je dat naam vaak ook niet geoptimaliseerd is.
Wat doe je dan wel?
Zorg ervoor dat je afbeeldingen toch enigszins een topicale relevantie hebben aan het artikel. Geen stock image waar iemand voor de 43ste keer in pak poseert. Het liefst maak je je eigen afbeeldingen.
Zorg er ook voor dat de afbeeldingen een correcte naam hebben als je ze in je blog post. Dus niet image412312.jpg, maar bijvoorbeeld standaard_overeenkomst_franchise.jpg.
Zorg er ook voor dat je info mooi wordt samengevat in een pakkende infographic die mensen willen delen.
Tenslotte zijn video’s zwaar onderschat in België vanuitSEO-oogpunt. Niet alleen zorgt een originele video voor meer engagement, het zorgt een lagere drempel voor cliënten. Video´s plaatsen je artikel hoger in de algemene search van Google, maar ook in de video categorie haal je gebruikers binnen. Video´s zorgen er ook voor dat mensen langer op je pagina blijven, wat Google het signaal geeft dat wat er op staat de moeite waard is.
Geen aandacht besteden aan laadsnelheid
Veel advocatenkantoren spenderen duizenden euro’s aan een mooi ogende site. Je site is namelijk dé online gevel van je zaak. Spijtig genoeg stopt het daar vaak. Een snel ladende site zorgt rechtstreeks voor een aangenamere site om te bezoeken, meer bezoekers die op je site blijven en zorgt voor een betere ranking op de Google search results. Voor Google is de laadsnelheid van een pagina van groot belang. Mensen willen dat een site laadt in minder dan drie seconden. Daarna klikken ze al weg in veel gevallen! Google weet dat en gaat daarom snelle sites de voorkeur geven. Dit geldt voor zowel mobile als desktop.
Hoe maak je je site sneller?
Ten eerste kijk je hoe snel je site is: voor desktop hier en voor mobiel hier. Dit zijn allebei sites van Google waar je de snelheid van je website kunt testen dus het is slim om alleen deze te gebruiken. Andere sites en tools (ook van SEO-kantoren in België spijtig genoeg) laten je site trager laten lijken dan hij echt is, zodat je zeker bij hen optimaliseert
Is je site te traag dan kun je dit oplossen door een paar makkelijke aanpassingen op de website te doen. De eerste is een plug-in installeren op WordPress om je afbeeldingen te comprimeren zodat deze sneller laden. Ten tweede kun je Minify gebruiken onnodige CS en Js te formatteren.
Volgens een studie van Deloitte en Google is je website 0.1 seconden sneller maken gelijk aan een gemiddelde conversie verhoging van 8%.
Ouderwetse Link Building
Niet elke link die je krijgt is een goede link. Kwaliteit gaat nu altijd over kwaliteit als het op links naar je website aankomt. Veel sites die duizenden links naar zich gericht hebben worden zelf afgestraft door Google als deze als spam overkomen. Een goede link is meer waard dan 100 slechte.
Hoe vind je een goede link
Zorg ervoor dat de websites die naar je linken zowel relevant zijn als autoriteit hebben. Je kunt kijken hoeveel autoriteit hecht aan een site via deze link. De autoriteit van de website wordt hier weergegeven op een logaritmische schaal. Hoe dichter bij de honderd, hoe belangrijker de website is. Zorg er dus voor als je guest posts plaatst en je link outreach doet, je kijkt naar hoe hoog deze websites scoren in deze metric. Algemeen gezien, hoe hoger de DA (domain authority), hoe beter.
Onderwerpen die niemand iets boeit
Als je gelimiteerde tijd hebt en online wilt groeien door middel van SEO dan moet je selecteren over welke topics je gaat schrijven. Spijtig genoeg is wat de ´markt´ wil zelden gelijk aan wat jij wilt. Veel advocaten gaan in een spontane bui een onderwerp kiezen waar zij zin in hebben om aan te werken. Daar is op zich niets mis mee, het is beter dan geen content, maar als je gaat voor groei is er research nodig om een goed onderwerp te vinden. Vaak vergeten advocatenkantoren voor wie ze schrijven. Het is leuk als je collega´s je artikel delen op LinkedIn, maar dat is niet je doelpubliek. Je doelpubliek is en blijft de cliënt. Uiteindelijk schrijf je artikelen die waarschijnlijk super zijn, maar niemand leest ze van je doelpubliek.
Wat doe je dan wel?
Voor je begint te schrijven doe je best een grondig keyword research. Schrijf voor je publiek, niet voor jezelf. Denk aan vroegere cliënten die je had rond dit onderwerp. Ga content schrijven die vragen beantwoordt die een cliënt mogelijk heeft. Tenslotte gebruik gewone en begrijpbare taal. Zorg ervoor dat je doorsnee cliënt elk woord begrijpt dat je gebruikt.
Geen veilige website: De basis SEO-fout van advocaten
Dit is echt een basis SEO-fout. Buiten het beveiligingsrisico voor jou en je cliënten is het niet hebben van een SSL-certificaat slecht voor je SEO. Je weet dat je website beveiligd is als in de zoek box helemaal links een slotje staat met daarnaast https. Een niet beveiligde website begint met http.
Hier is waarom je zo snel mogelijk dit in orde moet maken:
In 2014 heeft Google expliciet gezegd dat HTTPS van belang is om een hogere ranking te krijgen. Logisch, want Google wil zijn gebruikers niet naar een onveilige site sturen.
Ook voor cliënten die vertrouwd zijn met het internet laat dit een heel slechte indruk achter. Ik zou niet de gevoelige gegevens van mijn bedrijf aan een advocatenkantoor toevertrouwen die hun eigen beveiliging niet serieus neemt.
Andere websites gaan ook niet willen linken naar jouw website. Wij linken uit principe nooit naar zo’n website om onze lezers te beschermen. Een SSL-certificaat kost niet veel en is snel te installeren. Tip: betaal niet meer dan 50 euro per jaar. Alles meer dan dat is oplichting.
SEO-fouten van advocaten: To be continued
Vanzelfsprekend worden er nog veel andere SEO-fouten gemaakt. Zelfs SEO-agencies zijn niet altijd van alles op de hoogte en leren nog dagelijks bij. Als je meer wil weten over SEO-fouten en hoe je deze kunt vermijden of rechtzetten, , schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele van onze tips!
Laat je je SEO liever uitbesteden aan professionals en vanaf dag 1 juist bezig bent? Contacteer ons gerust en we bekijken wat we voor elkaar kunnen betekenen.