SEO-fouten van advocaten en hoe jouw kantoor daarvan kan profiteren

Net zoals juristen overal wetsovertredingen zien, zien wij bij Law Leads overal ‘webovertredingen’. In dit blog worden enkele vaak gemaakte SEO-fouten van advocaten gebundeld in een handige checklist, zodat jouw advocatenkantoor hier alvast van gespaard blijft. Zelfs zonder SEO-kennis kun je deze fouten gemakkelijk rechtzetten met onze checklist bij de hand. Heb je toch nog een vraag of raak je er niet wijs uit, stuur ons gerust een e-mail. Bekijk ook eens onze zeer uitgebreide gids voor advocaten SEO.

Ben je geen advocaat of ligt je focus niet op marketing voor een advocatenkantoor? Toch kan deze checklist zeer nuttig zijn voor jou. De meeste fouten die erin aan bod komen worden namelijk gemaakt door tal van bedrijven (en zelfs SEO-kantoren).

1. All-in gaan op een enkel keyword

Wanneer wij een artikel nalezen dat van de hand komt van een advocaat, stellen wij vaak vast dat de nadruk wordt gelegd op slechts één enkel keyword. Zowat elk artikel op de website van een advocaat of advocatenkantoor gaat all-in op een enkel zoekwoord, en niets meer dan dat. Hoewel je misschien zou denken dat deze aanpak je een goede ranking op de Google zoekpagina zal opleveren, is dat vaker niet dan wel het geval. Een overdreven focus op één enkel zoekwoord geeft je drie grote problemen.

Probleem 1: Een beperkte focus op slechts één zoekwoord houdt het artikel tegen om te ranken op andere gerelateerde keywords. Jouw artikel en kantoor worden niet gevonden op deze keywords, terwijl een gebruiker nochtans een relevante zoekopdracht ingeeft. Als je slechts één keyword gebruikt, dan ga je niet ranken voor relevante zoekwoorden, en verlies je dus een potentiële lead.

Probleem 2: Als je meerdere pagina’s rond één zoekwoord schrijft, dan zullen niet al jouw pagina’s ranken. Enkel het artikel dat volgens Google het beste en het meest relevante is, zal goed ranken. De andere artikelen waren in dat opzicht dus verloren moeite.

Probleem 3: Google houdt er bovendien niet van als je steevast hetzelfde keyword gebruikt. Vroeger, toen zoekmachines nog in hun kinderschoenen stonden, was het een vaak gebruikte techniek om het zoekwoord honderden keren te herhalen om zo een betere ranking te verkrijgen. De relevante zoektermen werden soms zelfs gewoon in een witte tekstkleur gezet. Het veelvoud aan zoekwoorden was op die manier onzichtbaar voor de lezer, maar bleef wel zichtbaar voor de webcrawler van Google.

Tegen een dergelijk misbruik grijpt Google vandaag hardhandig in. Te veel een bepaald zoekwoord gebruiken, geeft voor Google het signaal af dat je louter een artikel schrijft om hoog te scoren in de zoekresultaten zonder echt een meerwaarde te creëren voor de gebruikers van de zoekmachine. Dit soort gekunstelde praktijken kan door Google zwaar bestraft worden, waardoor je soms helemaal niet meer in de zoekresultaten voorkomt.

Wat moet je dan wel doen? 

Ten eerste zijn juristen vaak goede schrijvers. Benut dat talent. Gebruik synoniemen en verwante zinnen. Vermijd om in herhaling te vallen met een enkel zoekwoord. Google RankBrain is een machine learning-algoritme dat aandacht heeft voor de context en geen rekening houdt met de letterlijke repetitie van een bepaald keyword.

Zorg ervoor dat elke pagina geoptimaliseerd is voor minstens één of twee keywords. Als je twee blogposts hebt die handelen over hetzelfde onderwerp, voeg je deze het beste samen in één alomvattend artikel. Is een van je blogs verouderd? Schrijf dan niet direct een nieuw artikel, maar actualiseer je bestaande content.

Yoast SEO is een handige plug-in die je kunt gebruiken als je schrijft in WordPress. De plugin stelt zoekwoorden

2. Geen (geoptimaliseerde) Google My Business

Als je nog geen Google Mijn Bedrijf hebt voor je advocatenkantoor, regel dit dan zo snel mogelijk. Niet morgen, het liefst vandaag nog. Wanneer je geen Google Mijn Bedrijf hebt, sta je niet op de Google Maps-pictogrammen, wordt je website minder snel gerankt en kun je geen reviews krijgen. Meer dan 80% van de advocatenkantoren in België maakt er gebruik van. Dat betekent dat 80% van je concurrenten een enorm voordeel heeft om gevonden te worden in Google.

Als je al Google Mijn Bedrijf hebt, is dat vaak snel gedaan en wordt het waarschijnlijk als een formaliteit beschouwd. Jammer, want dit is echt een krachtig middel om je kantoor een boost te geven.

Zo maak je een goede Google My Business:

  • Keywords: Zorg ervoor dat je zoekwoord een paar keer in de tekst voorkomt. Optimaliseer ook voor lokale SEO en vermeld waar je je diensten voornamelijk aanbiedt (Gent, Antwerpen…).
  • De echte naam van je bedrijf: Gebruik de naam van je bedrijf zoals je die daadwerkelijk gebruikt! Dit is erg belangrijk. Als je je advocatenkantoor presenteert als “Advocatenkantoor Goemaere”, dan is dat de naam van je Google Mijn Bedrijf. Gebruik nooit een extra zoekwoord dat geen deel uitmaakt van je bedrijfsnaam. Dus “Advocatenkantoor Goemaere – ICT Recht” is verboden. Als je dit doet, kan Google Mijn Bedrijf je van het platform verwijderen. Concurrenten kunnen je ook rapporteren als ze dit opmerken en kwaadwillig zijn.
  • Foto’s en informatie: Voeg foto’s toe van je advocatenkantoor. Dit helpt ook voor de ranking en het visuele aspect voor gebruikers. Zorg er ook voor dat je openingstijden, telefoonnummer en website vermeld zijn.

3. Slechte of zelf geen content

Het is verbazingwekkend hoe weinig advocatenkantoren in België een blog hebben. In de Verenigde Staten is dit de norm. In de VS is de concurrentie natuurlijk een stuk hoger, maar waarom zou je als ambitieus advocatenkantoor niet volgens het Amerikaanse model werken qua marketing? Het werkt. Het feit dat er zo weinig echte concurrentie is die zich sterk richt op groei, biedt jou grote kansen. Als je je afvraagt waarom sommige advocatenkantoren zo sterk groeien, is de kans groot dat SEO een deel is van hun marketingmix en dat ze een blog hebben.

Wat moet je dan wel doen? 

Google heeft een hekel aan luie, korte content die slechts geoptimaliseerd is voor één enkel zoekwoord. Google wil langere artikelen zien die diep ingaan op het onderwerp. In principe zouden deze artikelen ervoor moeten zorgen dat de gebruiker geen verdere zoekopdrachten hoeft uit te voeren. Je content moet tegenwoordig rond de 2000 woorden of meer bevatten om beter te ranken dan gevestigde blogs. Als advocaat heb je waarschijnlijk weinig tijd om dit zelf te doen. Daarom kun je dit beter uitbesteden aan experts. Het is een grotere investering, maar door de verhoogde conversie en het aantal bezoekers verdien je dat bijna altijd ruimschoots terug.

4. Geen video of infographics

Het is belangrijk voor je advocatenkantoor om te investeren in multimedia. Dit zorgt voor een lagere drempel voor potentiële cliënten en biedt interessante en beter verteerbare content. Ook voor SEO is het essentieel om afbeeldingen te gebruiken, relevante infographics te maken en af en toe een video te plaatsen. Veel blogs van advocaten hebben saaie, niet-relevante afbeeldingen. Als je dan kijkt naar de metadata van de afbeeldingen, zie je vaak dat de naam ook niet geoptimaliseerd is.

Wat doe je dan wel?

Zorg ervoor dat je afbeeldingen enige relevantie hebben ten opzichte van het artikel. Gebruik geen stockfoto’s waarin iemand voor de 43e keer in een pak poseert. Het liefst maak je je eigen afbeeldingen.

Zorg er ook voor dat de afbeeldingen een juiste naam hebben wanneer je ze in je blogpost plaatst. Gebruik bijvoorbeeld “standaard_overeenkomst_franchise.jpg” in plaats van “image412312.jpg”.

Zorg er ook voor dat je informatie mooi wordt samengevat in een pakkende infographic die mensen willen delen.

Ten slotte worden video’s zwaar onderschat in België wat betreft SEO. Niet alleen zorgt een originele video voor meer betrokkenheid, maar het verlaagt ook de drempel voor potentiële cliënten. Video’s zorgen ervoor dat je artikel hoger wordt geplaatst in de algemene zoekresultaten van Google en trekken ook gebruikers aan in de videocategorie. Bovendien zorgen video’s ervoor dat mensen langer op je pagina blijven, wat Google het signaal geeft dat de inhoud de moeite waard is.

5. Geen aandacht besteden aan laadsnelheid

Veel advocatenkantoren besteden duizenden euro’s aan een mooi ogende website. Je website is immers de online etalage van je bedrijf. Helaas stopt het daar vaak. Een snelle laadtijd van de website zorgt direct voor een prettigere ervaring voor bezoekers, meer mensen die op je website blijven en een betere ranking in de zoekresultaten van Google. De laadsnelheid van een pagina is van groot belang voor Google. Mensen willen dat een website binnen drie seconden laadt. In veel gevallen klikken ze anders al weg! Google is hiervan op de hoogte en geeft daarom de voorkeur aan snelle websites. Dit geldt zowel voor mobiele apparaten als desktopcomputers.

Hoe maak je je site sneller?

Ten eerste kijk je  hoe snel je site is: voor desktop hier en voor mobiel hier. Dit  zijn allebei sites van Google waar je de snelheid van je website kunt testen dus het is slim om alleen deze te gebruiken. Andere sites en tools (ook van SEO-kantoren in België spijtig genoeg) laten je site trager laten lijken  dan hij echt is, zodat je zeker bij hen optimaliseert 

Is je site te traag dan kun je dit oplossen door een paar makkelijke aanpassingen op de website te doen. De eerste is een plug-in installeren op WordPress om je afbeeldingen te comprimeren zodat deze sneller laden. Ten tweede kun je Minify gebruiken onnodige CS en Js te formatteren. 

Volgens een studie van Deloitte en Google is je website 0.1 seconden sneller maken gelijk aan een gemiddelde conversie verhoging van 8%.

6. Ouderwetse Link Building

Niet elke link die je krijgt is een goede link. Kwaliteit is altijd belangrijker dan kwantiteit als het gaat om links naar je website. Veel websites die duizenden links naar zich hebben, worden door Google zelf bestraft als ze als spam worden beschouwd. Een goede link is meer waard dan 100 slechte links.

Hoe vind je een goede link

Zorg ervoor dat de websites die naar je linken zowel relevant zijn als  autoriteit hebben. Je kunt kijken hoeveel autoriteit hecht aan een site via deze link. De autoriteit van de website wordt hier weergegeven op een logaritmische schaal. Hoe dichter bij de honderd, hoe belangrijker de website is. Zorg er dus voor als je guest posts plaatst en je link outreach doet, je kijkt naar hoe hoog deze websites scoren in deze metric. Algemeen gezien, hoe hoger de DA (domain authority), hoe beter.

7. Onderwerpen die niemand iets boeit

Als je beperkte tijd hebt en online wilt groeien via SEO, moet je selectief zijn in welke onderwerpen je behandelt. Helaas komt wat de “markt” wil zelden overeen met wat jij wilt. Veel advocaten kiezen in een opwelling een onderwerp waar ze zin in hebben om aan te werken. Daar is op zich niets mis mee, het is beter dan geen inhoud, maar als je groei nastreeft, is onderzoek nodig om een goed onderwerp te vinden. Advocatenkantoren vergeten vaak voor wie ze schrijven. Het is leuk als je collega’s je artikel delen op LinkedIn, maar zij zijn niet je doelpubliek. Je doelpubliek blijft de cliënt. Uiteindelijk schrijf je misschien geweldige artikelen, maar niemand van je doelpubliek leest ze.

Wat doe je dan wel?

Voer grondig zoekwoordenonderzoek uit voordat je begint met schrijven. Schrijf voor je publiek, niet voor jezelf. Denk aan vroegere cliënten die vragen hadden over dit onderwerp. Schrijf inhoud die de vragen van een cliënt beantwoordt. Gebruik gewone en begrijpelijke taal. Zorg ervoor dat je doorsnee cliënt elk woord begrijpt dat je gebruikt.

8. Geen veilige website: De basis SEO-fout van advocaten

Dit is echt een fundamentele SEO-fout. Naast het beveiligingsrisico voor jou en je cliënten is het ontbreken van een SSL-certificaat slecht voor je SEO. Je kunt zien dat je website beveiligd is als er linksboven in de zoekbalk een slotje staat, gevolgd door https. Een niet-beveiligde website begint met http.

Hier is waarom je zo snel mogelijk dit in orde moet maken:

In 2014 heeft Google expliciet gezegd dat HTTPS van belang is om een hogere ranking te krijgen. Logisch, want Google wil zijn gebruikers niet naar een onveilige site sturen. 

Ook voor cliënten die vertrouwd zijn met het internet laat dit een zeer slechte indruk achter. Ik zou mijn gevoelige bedrijfsgegevens niet toevertrouwen aan een advocatenkantoor dat de beveiliging niet serieus neemt.

Andere websites zullen ook niet willen linken naar jouw website. Uit principe linken we nooit naar dergelijke websites om onze lezers te beschermen. Een SSL-certificaat is niet duur en kan snel worden geïnstalleerd. Tip: betaal niet meer dan 50 euro per jaar. Alles daarboven is oplichterij.

SEO-fouten van advocaten: To be continued

Natuurlijk worden er nog veel andere SEO-fouten gemaakt. Zelfs SEO-agentschappen zijn niet altijd op de hoogte van alles en leren nog dagelijks bij. Als je meer wilt weten over SEO-fouten en hoe je ze kunt vermijden of corrigeren, schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele van onze tips!

Als je liever je SEO uitbesteedt aan professionals en vanaf dag één goed wilt beginnen, neem dan gerust contact met ons op en we zullen bekijken hoe we elkaar kunnen helpen.