SEO checklist voor advocaten: The Basics

Google Search Console + Bing Webmaster tool

SEO voor advocaten is belangrijk, gelukkig zijn er een paar basis tools die je kunnen helpen. Vooral Google Search Console is een must-have tool als je met SEO gaat beginnen. Zorg ervoor dat je je website hebt geverifieerd in de Console voordat je iets anders doet. Google Search Console helpt je om inzicht te krijgen in de zoekwoorden die gebruikers hebben ingevoerd om jouw site te vinden.

Je kunt ook je sitemap toevoegen, zodat je site gemakkelijker gevonden wordt. Daarnaast kun je handmatig Google vragen om bepaalde pagina’s op te nemen in de zoekresultaten. Ook kun je zien of Google bepaalde problemen ervaart bij het doorzoeken van je site en of je pagina’s zijn opgenomen in de zoekresultaten.

Verder kun je zien hoeveel bezoekers je hebt, hoeveel clicks je artikelen hebben ontvangen en nog veel meer. De Bing Webmaster Tool werkt op een vergelijkbare manier.

Google Analytics

Google Analytics geeft je een schat aan data over je website en de bezoekers ervan. Je kunt zien wie je website bezoekt, hoeveel mensen er komen, wanneer ze komen, hoe ze op je website terechtkomen en waar ze vandaan komen. Als je Google Analytics correct gebruikt, kun je je online marketing eenvoudig verbeteren door gebruik te maken van deze waardevolle gegevens. Hierdoor kun je je ROI verhogen en je leads vergroten.

Daarnaast kun je ook eenvoudig de resultaten van je SEO- en SEM-marketingcampagnes bijhouden.

Yoast SEO en RankMath

Voor beginners zijn wij grote fans van de Yoast SEO-plugin. De basisversie van deze plugin is volledig gratis. Het helpt je bij het opstellen van de meta description van een pagina, het juiste gebruik van zoekwoorden en het aanpassen van je URL’s. Als je geen gespecialiseerde SEO-software hebt, is dit een eenvoudig en gebruiksvriendelijk alternatief. Ook RankMath is een goede optie.

Technische SEO

Inspect url in Google Search Console

De URL Inspection Tool van Google geeft je meer informatie over de geïndexeerde versie van bepaalde pagina’s van je website. Dit omvat bijvoorbeeld fouten en problemen met indexering. Je kunt ook ‘inspect a live URL’ gebruiken om te controleren of een webpagina indexeerbaar is. Een andere handige functie is de mogelijkheid om ‘Request indexing for a URL’ te gebruiken. Hiermee kun je de Google-crawler vragen om je site met prioriteit te bekijken, waardoor je sneller in de Google-zoekresultaten kunt verschijnen.

Laadsnelheid

Een ander aspect van technische SEO omvat de laadsnelheid van je pagina, die het best zo hoog mogelijk is. Een streefdoel voor een website van advocatenkantoren zou tussen de 2 tot 3 seconden moeten liggen voor een pagina. Hoe sneller een pagina laadt, hoe minder mensen uit frustratie zullen wegklikken als ze te lang moeten wachten. Daarnaast hecht Google zelf ook belang aan hoe snel een pagina laadt. Dit is een factor om te ranken. Als twee gelijkwaardige websites even goed scoren op alles buiten de laadsnelheid, dan zal deze die het snelste laadt het eerst ranken. Kijk HIER om de laadsnelheid van je website te verifiëren.

Maak de website van je advocatenkantoor mobile vriendelijk

Steeds meer internetgebruikers gebruiken hun mobiele apparaat om informatie op te zoeken. Daarom hecht Google steeds meer belang aan de gebruiksvriendelijkheid van websites op mobiele apparaten. Een mobielvriendelijke website zorgt er niet alleen voor dat je bezoekers een prettige ervaring hebben, maar helpt ook om hoger te scoren in de zoekresultaten.

SLS  Certificaat (Https)

Dit is een fout waar zelfs een ‘SEO-kantoor’ in België zich in vergist. Een SSL-certificaat geeft aan dat de website beveiligd is en dat de gegevens van gebruikers worden beschermd door middel van encryptie.

Wil je controleren of de website van je advocatenkantoor een SSL-certificaat heeft? Surf dan eenvoudigweg naar je website en controleer of je in de adresbalk van je browser een (groen) slotje ziet en of je adres begint met HTTPS. Op onze website zie je in de browserbalk https://www.lawleads.be staan. Dit betekent dat onze website beveiligd is.

Aangezien Google de veiligheid van haar gebruikers als een prioriteit beschouwt, is dit een belangrijke rankingfactor. Dit heeft Google zelf meerdere malen bevestigd.

Zoek naar crawl errors


Een crawl error treedt op wanneer een zoekmachine een pagina probeert te scannen en te indexeren, maar hier niet in slaagt. Google kent twee soorten crawl errors:

  • Site errors – Dit zijn de ernstigste errors. Als deze zich voordoen, is het voor Google onmogelijk om je site te indexeren en zal er niets van je site in de zoekresultaten verschijnen.
  • URL errors – Deze errors zijn minder ernstig. Ze zorgen ervoor dat Google een specifieke URL niet kan opnemen in de zoekresultaten.

Beide soorten errors kun je ontdekken door gebruik te maken van Google Search Console.

SEO vriendelijke URLs

De ideale URL is kort en bevat alleen het trefwoord waarvoor je wilt ranken. Als je wilt ranken voor “letselschade advocaat Antwerpen”, dan is de ideale URL bijvoorbeeld: https://www.jeadvocatenkantoor.be/letselschade-advocaat-antwerpen. Je URL hoeft niet meer dan dit te bevatten. Over het algemeen geldt: hoe langer de URL, hoe slechter.

On page SEO + Content

Denk na over de naam van afbeeldingen

De ‘naam’ van je afbeeldingen is belangrijk voor SEO. De naam die je aan je afbeeldingen geeft, bevat idealiter je trefwoorden. Hierdoor zijn ze gemakkelijker te vinden op Google Afbeeldingen. Een goede naam voor een afbeelding is bijvoorbeeld “echtscheidings_advocaat_gent.png”, terwijl een slechte naam bijvoorbeeld “afbeelding245.png” is.

Update je juridische blogs

De content op de website moet up-to-date blijven. Zoals we allemaal weten, verandert het recht constant. Er komen steeds nieuwe regels bij en oude regels verdwijnen. Als je je blogposts niet bijwerkt, worden ze minder relevant en krijgen bezoekers niet langer het juiste antwoord op hun vragen. Wanneer dit gebeurt, moeten ze andere websites bezoeken om hun vraag te beantwoorden en nieuwe zoekopdrachten uitvoeren.

Het doel van Google Search is om zo relevant mogelijke content aan haar gebruikers te bieden. Google zal opmerken dat jouw site niet langer up-to-date is en dat haar gebruikers niet de juiste antwoorden krijgen. Het resultaat: Google zal jouw website minder aanbevelen, terwijl je concurrent die actuele artikelen heeft er met je potentiële cliënten vandoor gaat.

Doe een audit van je content

Meer content is niet altijd beter. Je zou kunnen denken dat het schrijven van artikelen over allerlei onderwerpen geen kwaad kan en af en toe nieuwe bezoekers kan opleveren, maar dit is al lang niet meer het geval.

Bekijk welke van je posts niet in de zoekresultaten voorkomen en geen waarde toevoegen aan je site en aan de bezoekers. Verwijder ze van je site of herschrijf ze, zodat ze wel iets bijdragen aan je website. Laat je niet ontmoedigen als je veel artikelen moet schrappen.

Op de lange termijn zal dit je SEO ten goede komen. Een goed uitgangspunt is om posts onder de 300 woorden die het onderwerp niet diepgaand bespreken en geen vragen beantwoorden te verwijderen of verder uit te werken.

Verbeter je titels en meta data

Controleer allereerst je H1-titels. Je pagina mag er maximaal 1 hebben. Zorg ervoor dat je titel je zoekwoord(en) bevat. Ten tweede controleer je of je paginatitels en meta-tags geoptimaliseerd zijn. Als je dit niet doet, loop je het risico niet alleen niet te ranken voor de variaties, maar ook voor je hoofdzoekwoord.

Schrijf Pillar Pages

Lange en relevante content wordt beloond door Google. Tegenwoordig proberen steeds meer websites snel te scoren met luie content die eigenlijk niets toevoegt aan de conversatie. Ook veel advocatenkantoren vallen in deze valkuil.

Ze denken dat ze zo snel mogelijk een artikel moeten publiceren over hun keywords en schrijven het liefst zoveel mogelijk artikelen over zoveel mogelijk onderwerpen. Deze shotgun-techniek is niet effectief. Het is beter om een paar goede keywords te kiezen en je daarop te focussen, zodat jouw website wordt gezien als de absolute autoriteit op dat gebied.

De lengte van het artikel staat steeds meer in correlatie met een hogere ranking in Google. Bij Law Leads schrijven we consequent lange artikelen die diep ingaan op een onderwerp. Op die manier creëren we niet alleen waarde voor onze lezers, maar verslaan we ook gemakkelijk de korte artikelen van concurrenten.

Neem interne links serieus

Interne links zijn een enorm onderschatte SEO-strategie. Interne links geven je de mogelijkheid om bepaalde pagina’s te versterken door ernaar te linken via je best scorende pagina’s. Daarnaast zorgen ze ervoor dat Google gemakkelijker verbanden op je site kan vinden. Gebruikers blijven ook langer op je website. Als ze een link aanklikken, gaat je bounce rate namelijk omlaag.

Vind‌ ‌je‌ ‌’money’ ‌keywords‌ ‌

De meeste zoekwoorden brengen slechts een klein percentage van je cliënten binnen. Dan zijn er de +/- 20% keywords die 80% van je cliënten binnenhalen. Deze worden ‘money’ keywords genoemd. Money keywords zijn zoekwoorden die cliënten naar je site leiden, die klaar zijn om zo snel mogelijk een advocaat in te schakelen. Deze vind je meestal door je Google Analytics te bekijken of na te gaan waar de meeste aanmeldingsformulieren voor je e-maillijst worden ingevuld.

‌Vind‌ ‌vraag‌ ‌keywords‌

Deze keywords worden gebruikt om de snippets op Google te laten verschijnen. Ook de ‘Mensen vragen ook’-rubriek gebruikt dit. Een voorbeeld van een vraag keyword is: ‘Wat betekent EOT?’. Als je een H2-titel hebt, of een artikel dat daarover gaat, is de kans groot dat jouw artikel in overweging zal worden genomen voor een snippet.

Als er nog geen snippet over bestaat, is de kans relatief groot dat Google jouw artikel daarvoor zal kiezen. Natuurlijk moet je pagina geoptimaliseerd zijn, en dus onder andere een HTTPS://-adres hebben.

Vind‌ ‌long-tail‌ ‌keywords‌ ‌

Het laatste punt in deze SEO-checklist voor advocaten, maar waarschijnlijk het belangrijkste van allemaal, betreft het vinden van long-tail keywords. De tijd dat je kon ranken met een artikel dat geoptimaliseerd is voor slechts één keyword is voorbij. Een long-tail keyword is een zoekterm die bestaat uit meerdere woorden.

Bij Law Leads gebruiken we enkel long-tail zoekwoorden. Deze werken veel beter, ranken op veel meer zoekopdrachten en zijn future-proof met Google’s steeds veranderende Rank Brain. Ter illustratie, het long-tail keyword voor dit artikel is “SEO checklist voor advocaten”. Dit wisselen we af en toe af door “advocatenkantoor” te gebruiken. Hierdoor ranken we voor beide termen zonder dat we hoeven in te boeten op een van de twee.

Belangrijk voor long-tail keywords is dat je artikelen een bepaalde lengte hebben. Wij verkiezen als absoluut minimum 1000 woorden. Voor onze nicheartikelen werken we bij voorkeur met artikelen van zo’n 2500-3000 woorden. Voor masterartikelen streven we naar minimaal 10.000 woorden!

Mocht je meer uitleg willen over deze blog, of heb je zin in een samenwerking, stuur dan gerust een e-mail naar info@lawleads.be!

 

Leave a Comment