SEO checklist voor advocaten: The Basics

Google Search Console + Bing Webmaster tool

SEO voor advocaten is belangrijk, gelukkig zijn er een paar basis tools die je kunnen helpen. Vooral Google Search Console is een must-have tool als je met SEO gaat beginnen. Zorg ervoor dat je je website geverifieerd hebt in de Console vooraleer je iets anders doet. Google Search Console gaat je helpen om in te zien welke keywords gebruikers hebben ingetypt om jouw site te vinden.

Je kunt er ook je sitemap toevoegen zodat je site makkelijker gevonden wordt. Ook kun je manueel Google vragen bepaalde pagina’s in de zoekresultaten op te nemen. Daarnaast kun je ook zien of Google bepaalde problemen ervaart met het doorzoeken van je site en je pagina’s opnemen in de zoekresultaten.

Verder kun je ook zien hoeveel bezoekers je hebt, hoeveel clicks je hebt op je artikelen en nog veel meer. De Bing Webmaster Tool werkt gelijkaardig.

Google Analytics

Google Analytics geeft je een schat aan data over je site en de bezoekers. Je kunt zien wie er op je website komt, hoeveel mensen er komen, wanneer ze komen, hoe ze komen, vanwaar ze komen… Als je Google Analytics juist gebruikt, kun je je online marketing makkelijk verbeteren door deze enorme schat aan data. Hierdoor gaat je ROI omhoog en verhoog je je leads.

Je kunt ook makkelijk het resultaat van je SEO en SEM marketing campagne bijhouden.

Yoast SEO

Voor beginners zijn wij een grote fan van de Yoast SEO plugin. De basisversie van deze plugin is volledig gratis. Het helpt je de meta description van een pagina op te stellen, de juiste keywords te gebruiken en jee url’s aan te passen. Als je geen gespecialiseerde SEO software hebt is dit een makkelijk en gebruiksvriendelijk alternatief.

Technische SEO

Inspect url in Google Search Console

De Url Inspection Tool van Google geeft je meer informatie over de geïndexeerde versie van bepaalde pagina’s van je website. Denk bijvoorbeeld aan errors en problemen met het indexeren. Je kunt ook ’inspect a live URL’ gebruiken om na te gaan of een website pagina indexeerbaar is. Een andere handige functie is de mogelijkheid tot ‘Request indexing for a URL’. Hiermee kun je de crawler van Google vragen om prioritair je site te bekijken. Daardoor kun je een stuk sneller in de Google zoekresultaten terecht komen.

Laadsnelheid

Een ander aspect van technische SEO omvat de laadsnelheid van je pagina, die het best zo hoog mogelijk is. Een streefdoel voor een website van advocatenkantoren zou tussen de 2 tot 3 seconden moeten liggen voor een pagina. Hoe sneller een pagina laadt, hoe minder mensen uit frustratie zullen wegklikken als ze te lang moeten wachten. Daarnaast hecht Google zelf ook belang aan hoe snel een pagina laadt. Dit is een factor om te ranken. Als twee gelijkwaardige websites even goed scoren op alles buiten de laadsnelheid, dan zal deze die het snelste laadt het eerst ranken. Kijk HIER om de laadsnelheid van je website te verifiëren.

Maak de website van je advocatenkantoor mobile vriendelijk

Steeds meer gebruikers op het internet gebruiken hun mobiele toestel om zaken op te zoeken. Daardoor hecht Google steeds meer belang aan de gebruiksvriendelijkheid van websites op een mobiel toestel. Een compatibele website voor mobiele gebruikers zorgt er dus niet enkel voor dat je bezoekers een aangenamere ervaring hebben, het helpt je ook hoger te scoren in de ranking.

SLS  Certificaat (Https)

Dit is een fout waar zelfs een ‘SEO-kantoor’ in België de mist in gaat. Een SLS Certificaat geeft aan dat de website beveiligd is. De gegevens van gebruikers worden door een SLS Certificaat beschermd door middel van encryptie.

Wil je controleren of de website van je advocatenkantoor een SLS certificaat heeft? Surf dan eenvoudigweg naar je website  en ga na of je in de adresbalk van je browser  je een (groen) slotje ziet en je adres begint met https. Op onze website zie je in de browserbalk staan https://www.lawleads.be. Dit wil zeggen dat onze website beveiligd is.

Omdat Google de veiligheid van haar gebruikers als een prioriteit ziet, is dit een belangrijke ranking factor. Dit heeft Google zelf meermaals bevestigd.

Zoek naar crawl errors

Een crawl error treedt op wanneer een zoekmachine een pagina probeert te scannen en te indexeren, maar erin mislukt. Google heeft twee soorten crawl errors:

  • Site errors – Dit zijn de ergste errors. Als deze voorkomen is het voor Google onmogelijk om je site te indexeren en komt er niets van je site in de zoekresultaten voor.
  • URL errors – Deze errors zijn minder erg. Ze leiden ertoe   dat Google een specifieke URL niet kan opnemen in de zoekresultaten. 

Beide soorten errors kun je ontdekken door gebruik te maken van de Google Search Console.

SEO vriendelijke URLs

De ideale URL is kort en bevat enkel het keywoord waar je voor wil ranken. Wil je ranken voor “letselschade advocaat Antwerpen” dan is de ideale URL de volgende: https://www.jeadvocatenkantoor.be/Letselschade-advocaat-antwerpen. Meer dan dit moet je URL niet bevatten. Hoe langer je URL, hoe slechter in het algemeen.

On page SEO + Content

Denk na over de naam van afbeeldingen

De ‘naam’ van je afbeeldingen is van belang voor SEO. De naam die je je afbeeldingen geeft bevat het beste je keywords. Hierdoor zijn ze gemakkelijker te vinden op Google Images. Een goede afbeeldingsnaam is Echtscheidings_Advocaat_Gent.png, een slechte is bijvoorbeeld afbeelding245.png.

Update je juridische blogs

De content op de site moet up-to-date blijven. Zoals we allemaal weten verandert het recht constant, er komen steeds nieuwe regels bij en er gaan steeds oude regels weg. Als je je blogposts niet update, dan zijn ze minder relevant en krijgen bezoekers niet meer het correcte antwoord op hun vragen. Wanneer dit gebeurt, moeten ze andere websites bezoeken om hun vraag te beantwoorden en nieuwe zoekopdrachten te gebruiken. 

Het doel van Google Search is om zo relevant mogelijke content aan haar gebruikers te bieden. Google zal merken dat jouw site niet meer up-to-date is en dat haar gebruikers niet meer de correcte antwoorden krijgen. Het resultaat: Google gaat jouw website minder aanraden en je concurrent die actuele artikelen heeft gaat ervandoor met je potentiële cliënten.

Doe een audit van je content

Meer content is niet altijd beter. Je denkt misschien dat artikelen schrijven over van alles en nog wat geen kwaad kan en je af en toe nieuwe bezoekers op kan leveren, maar dit is al lang niet meer het geval.

Ga na welke van je posts niet in de zoekresultaten voorkomen en geen waarde creëren voor je site en bezoeker. Haal deze van je site of herschrijf ze zodat deze wel iets toevoegen aan je website. Probeer niet ontmoedigd te zijn als je heel wat artikelen moet schrappen.

Op de lange termijn zal dit je SEO ten goede komen. Een goed uitgangspunt is om posts onder de 300 woorden die het topic niet diepgaand bespreken  en geen vragen beantwoorden te verwijderen of verder uit te werken.

Verbeter je titels en meta data

Controleer eerst en vooral je H1 titels. Je pagina mag er maximum 1 hebben. Zorg ervoor dat je titel je zoekwoord(en) bevat. Ten tweede ga je na je of je paginatitels en je meta tags geoptimaliseerd zijn. Doe je dit niet, dan is het goed mogelijk dat je er niet alleen niet in slaagt te ranken voor de variaties, maar ook voor je hoofdzoekwoord.

Schrijf master blog posts

Lange (relevante) content wordt beloond door Google. Tegenwoordig proberen steeds meer websites snel te scoren met luie content die eigenlijk niets toevoegt aan de conversatie. Ook veel advocatenkantoren trappen in deze val.

Ze denken dat ze zo snel mogelijk een artikel moeten publiceren over hun keywords en schrijven het liefst zoveel mogelijk artikelen over zo veel mogelijk onderwerpen. Deze shotgun techniek is niet effectief. Het is beter om een paar goede keywords te kiezen en je daarop te focussen zodat  jouw website als de absolute autoriteit wordt gezien in dat onderwerp.

De lengte van het artikel staat steeds meer in correlatie met een hogere ranking in Google. Bij Law Leads schrijven we steevast lange artikelen die zo diep mogelijk ingaan op een onderwerp. Zo creëren we niet alleen waarde voor onze lezers, maar verslaan we ook makkelijk de korte artikelen van concurrenten.

Neem interne links serieus

Interne links zijn een enorm onderschatte SEO strategie. Interne links geven je de mogelijkheid om bepaalde pagina’s sterker te maken door ernaar te linken via je best scorende pagina’s. Daarnaast zorgen ze ervoor dat Google makkelijker verbanden in je site kan vinden.Gebruikers blijven ook langer op je website. Als ze een link aanklikken gaat je bounce rate namelijk omlaag.

Vind‌ ‌je‌ ‌’money’ ‌keywords‌ ‌

De‌ ‌meeste‌ ‌zoekwoorden‌ brengen  ‌slechts‌ ‌een‌ ‌klein‌ ‌percentage‌ ‌van‌ ‌je‌ ‌cliënten ‌binnen.‌ ‌Dan‌ ‌zijn‌ ‌er‌ ‌de‌ ‌+/-‌ ‌20%‌ keywords ‌die‌ ‌80%‌ ‌van‌ ‌je‌ ‌cliënten binnenhalen. Deze worden ‌money‌ ‌keywords genoemd.‌ Money keywords ‌zijn‌ ‌‌zoekwoorden‌ ‌die‌ ‌cliënten naar je site lokken, ‌die‌ ‌klaar‌ ‌zijn‌ ‌om‌  ‌zo‌ ‌snel‌ ‌mogelijk‌ ‌een ‌advocaat‌ ‌onder‌ ‌de‌ ‌arm‌ ‌te‌ ‌nemen ‌.‌ ‌Deze‌ ‌vind ‌je‌ ‌meestal‌ ‌door‌ ‌je‌ ‌Google‌ ‌Analytics‌ ‌onder‌ ‌de‌ ‌loep‌ ‌te‌ ‌nemen‌ ‌of‌ ‌na te gaan ‌waar‌ ‌de‌ ‌meeste‌ ‌sign‌ ‌up‌ ‌forms‌ ‌voor‌ ‌je‌ ‌e-mail‌lijst‌ ‌worden‌ ‌ingevuld.‌ ‌

‌Vind‌ ‌vraag‌ ‌keywords‌

Deze‌ ‌keywords‌ ‌worden‌ ‌gebruikt‌ ‌om‌ ‌de‌ ‌snippets‌ ‌op‌ ‌Google‌ ‌te‌ ‌laten‌ ‌verschijnen.‌ ‌Ook‌ ‌de‌ ‌’Mensen‌ ‌vragen‌ ‌ook´’ ‌rubriek‌ ‌gebruikt‌ ‌dit.‌ ‌Een‌ ‌voorbeeld‌ ‌van‌ ‌een‌ ‌vraag‌ ‌keyword‌ ‌is:‌ ‘Wat‌ ‌betekent‌ ‌EOT?’.‌ ‌Als‌ ‌je‌ ‌een‌ ‌H2‌ ‌titel‌ ‌hebt, ‌of‌ ‌een‌ ‌artikel‌ ‌dat daarover gaat,‌ ‌dan‌ ‌is‌ ‌de‌ ‌kans‌ ‌groot‌ ‌dat‌ ‌jouw‌ ‌artikel‌ ‌in‌ ‌overweging‌ ‌genomen‌ ‌zal‌ ‌worden‌ ‌voor‌ ‌een‌ ‌snippet.‌ ‌

Als‌ ‌er‌ ‌nog‌ ‌geen‌ ‌snippet‌ ‌over‌ ‌bestaat‌, ‌dan‌ ‌is‌ ‌de‌ ‌kans‌ ‌relatief‌ ‌groot‌ ‌dat‌ ‌Google‌ ‌jouw‌ ‌artikel‌‌ daarvoor ‌zal‌ ‌kiezen‌.‌ ‌Natuurlijk‌ ‌moet‌ ‌je‌ ‌pagina‌ ‌geoptimaliseerd‌ ‌zijn, ‌en‌ ‌dus‌ ‌onder meer‌ ‌een‌ ‌https:// adres hebben.

Vind‌ ‌long-tail‌ ‌keywords‌ ‌

Het laatste punt in deze SEO checklist voor advocaten, maar waarschijnlijk het belangrijkste van allemaal, betreft het vinden van long-tail keywords. De‌ ‌tijd‌ ‌dat‌ ‌je‌ ‌kon ranken met‌ ‌een‌ ‌artikel‌ ‌dat‌ ‌geoptimaliseerd‌ ‌is‌ ‌voor‌ ‌een‌ ‌enkel‌ ‌keywoord‌ ‌is‌ ‌voorbij.‌ ‌Een‌ ‌long-tail‌ ‌keywoord‌ ‌is‌ ‌een‌ ‌zoekterm‌ ‌die‌ ‌bestaat‌ ‌uit‌ meerdere‌ ‌woorden.‌ ‌

Bij‌ ‌Law Leads‌ ‌gebuiken‌ ‌we‌ ‌enkel‌ ‌long-tail‌ ‌zoekwoorden.‌ ‌Deze‌ ‌werken‌ ‌veel‌ ‌beter,‌ ‌ranken‌ ‌op‌ ‌veel‌ ‌meer‌ zoekopdrachten‌ ‌en‌ ‌zijn‌ ‌future-proof‌ ‌met‌ ‌Googles‌ ‌steeds‌ ‌veranderende‌ ‌Rank Brain.‌ ‌Ter‌ ‌illustratie,‌ ‌het‌ ‌long-tail ‌keyword‌ ‌voor‌ ‌dit‌ ‌artikel‌ ‌is‌ ‌SEO‌ ‌checklist‌ ‌voor‌ ‌advocaten.‌ ‌Dit‌ ‌wisselen‌ ‌we‌ ‌af‌ ‌en‌ ‌toe‌ ‌af‌ ‌door‌ ‌advocatenkantoor‌ ‌te‌ ‌gebruiken.‌ ‌Hierdoor‌ ‌ranken‌ ‌we‌ ‌voor‌ ‌beide‌ ‌termen‌ ‌zonder‌ ‌dat‌ ‌we‌ ‌moeten‌ ‌inboeten‌ ‌op‌ ‌een‌ ‌van‌ ‌de‌ ‌twee.‌ ‌ ‌

Belangrijk‌ ‌voor‌ ‌long-tail‌ ‌keywords‌ ‌is‌ ‌dat‌ ‌je‌ ‌artikelen ‌een‌ ‌bepaalde‌ ‌lengte‌ ‌hebben.‌ ‌Wij‌ ‌verkiezen‌ ‌als‌ ‌absoluut‌ ‌minimum‌ ‌1000‌ ‌woorden.‌ ‌Voor onze niche artikelen werken we bij voorkeur met  ‌artikelen van ‌zo’n  ‌2500‌ ‌-‌ ‌3000‌.‌ ‌Voor‌ ‌master‌ ‌artikelen ‌gaan‌ ‌we‌ ‌voor‌ ‌minimaal ‌10‌.000‌ ‌woorden!‌

Mocht je meer uitleg willen over deze blog,‌ of heb je zin in een samenwerking, stuur‌ dan ‌gerust‌ ‌een‌ ‌e-mail naar info@lawleads.be!

 

Leave a Comment

Meer en beter cliënten?

Krijg onze GRATIS advocaten marketing E-books en tips