Waarom SEO zo belangrijk is voor advocaten en advocatenkantoren

Als je als advocaat nog geen SEO gebruikt voor je advocatenkantoor dan mis je elke dag opnieuw potentiële cliënten. SEO – ofwel Search Engine Optimization – is ¨Het optimaliseren van hoe goed je website gevonden wordt op het internet¨. Dit doe je door je site en content zo toegankelijk en betrouwbaar mogelijk te maken voor zoekmachines zoals Google of Bing.

Hoe cruciaal SEO is voor advocaten

Hier is een voorbeeld, een potentiële cliënt zoekt een advocaat om een echtscheiding aan te vragen. Daarvoor zal hij in 96%! van de gevallen op Google of Bing zoeken naar meer info. 

Het doel van SEO voor advocatenkantoren is dat wanneer die potentiële cliënt bijvoorbeeld ¨Echtscheiding advocaat Gent¨ intypt op Google, hij als eerste jouw website ziet. Aangezien 74% van de mensen die sites van advocatenkantoren bezoekt actie wil ondernemen, geeft een website die op eerste pagina van Google staat een hoop relevante leads. 

Die leads vertalen zich dan in cliënten voor advocaten door middel van copywriting op de site en een betrouwbare indruk na te laten.

Meer leads en meer aanzien

Hoe meer tijd je besteedt aan je site te optimaliseren voor SEO, hoe eenvoudiger je op verschillende zoektermen gevonden wordt op Google, Bing, Yahoo, etc. Daarnaast zorgt een hoog rankende website ook voor meer credibiliteit voor je advocatenkantoor. 

Mensen denken terecht of onterecht dat een kantoor dat op de eerste plaatst staat bij hun Google Search, juridisch betere diensten levert dan een advocatenkantoor op plaats zeven.

Erger wordt het als je slecht of niet eens rankt. Wanneer je website pas op de tweede of derde pagina rankt, zal bijna niemand je vinden. Minder dan 6% van de mensen klikt door naar de tweede pagina van Google! Dan mag je nog zo een goede juridische diensten leveren, je loopt tientallen cliënten per maand mis wanneer ze niet eens van je bestaan afweten.

SEO is een marketing no brainer

Daarom is het van belang om te investeren in SEO. Het is een van de meest efficiënte manieren om je advocatenkantoor te marketen. In tegenstelling tot SEM – Search Engine Marketing – zoals Google Ads of Facebook Ads – stopt SEO niet als je er niet meer in wil investeren. Eens je SEO op punt is, kun je in principe jaren teren op je aanvankelijke investering. Daardoor ligt op lange termijn de ROI van SEO voor advocaten en advocatenkantoren enorm hoog.

Duurzame lange termijn ROI

Als men de volgende vijf jaar slechts een extra cliënt per maand aantrekt door hoog te scoren in Google zijn dat 60 extra cliënten. Gezien cliënten eens ze tevreden zijn over hun advocaat niet snel veranderen, blijven deze het kantoor dan ook jaren – of zelf generaties – trouw.

Wat SEO moeilijk   dat het op een exponentiële curve werkt. Daardoor heb je de eerste zes maand amper tot geen resultaat, maar begin je daarna steeds meer en meer bezoekers te krijgen. 

Doordat SEO in tegenstelling tot SEM niet die instant resultaten geeft haken veel mensen veel te snel af en denken ze dat het niets voor hen is. Je site betrouwbaar en relevant voor Google maken is hard werk, maar op het einde van de rit is de pay-out enorm.

Hoe kan SEO advocatenkantoren helpen

SEO is een wetenschap. Wat voor advocatenkantoor A werkt, werkt niet noodzakelijk voor advocatenkantoor B. Er zijn geen shortcuts voor goede SEO. Daarom is het belangrijk dat je jezelf goed inleest of een betrouwbaar SEO´er vindt om mee samen te werken. Zo haal je het maximale uit je advocaten website. Dit zijn de belangrijkste redenen waarom SEO advocaten helpt:

1. Betere Marktpositie

Wanneer je hoog rankt op Google kom je als advocatenkantoor een stuk betrouwbaarder en professioneler over dan als je op de tweede of derde pagina staat. Hoe hoger je dus staat hoe meer je kunt onderscheiden van je concurrentie. Hoe kom je hoger te staan? Volg onze tips hieronder om de basis juist te doen.

2. Meer bezoekers betekent meer cliënten

Hoe meer mensen van je bestaan weten, hoe meer cliënten je gaat hebben. Eens je hoog genoeg begint te ranken voor bepaalde keywords door je blogs en je website te optimaliseren krijg je een stuk meer bezoekers op je site. 

Met goede copywriting en juridische blogs zorg je ervoor dat deze je contacteren voor een gesprek en hun zaak aan jou over maken. Eens je SEO goed is, krijg je cliënten met half zoveel werk als vroeger. Doe je geen SEO, dan hang je af van betaalde reclame en mond-op-mond reclame. Het eerste is duur, het tweede trekt weinig mensen aan.

3. Je concurrentie doet het

Wat wij merken is dat jonge advocatenkantoren die zich focussen op SEO binnen het jaar sterk groeien. Aangezien 96% van de mensen zoekt op internet naar juridische info als ze die nodig hebben, gaan deze bij de advocatenkantoren terecht komen die op SEO hebben ingezet. Dat je twintig jaar lang al een top advocaat bent maakt weinig uit wanneer mensen niet weten dat je bestaat.

4. Meer gerichte bezoekers

Indien een potentiële client zoekt op Google weet hij meestal precies wat hij nodig heeft. Net zoals iemand die zoekt op ¨Nike Air schoenen kopen¨ in de markt is voor nieuwe schoenen, is iemand die zoekt naar ¨Advocaat Gent Autoschade¨ op zoek naar een advocaat. 

Door je SEO goed te doen en te ranken op belangrijke zoektermen zoals die hierboven haal je bezoekers op je website die ´in the market´ zijn. Dit is een stuk effectiever dan advertenties te doen op bijvoorbeeld sociale media zoals LinkedIn, want vaak zijn de mensen die je advertentie zien helemaal niet op zoek naar een advocaat in Gent voor autoschade. Bezoekers aangetrokken door goede zoekwoorden zijn vele malen waardevoller voor je kantoor.

5. Meer conversies

Met betaalde advertenties krijg je soms wel een hoop clicks, maar hoeveel mensen laten je zaak echt aan jou over? Wij wedden erop dat dat (ruim) onder de 10% zit. Je betaalt wel geld voor de 90% klikt en weer weggaat spijtig genoeg. SEO heeft een hogere conversie en eens je hoog rankt, is elke klik volledig gratis.

Door goede SEO spaar je dus niet alleengeld uit, maar ook tijd.  Dat betekent dat je meer tijd hebt voor onderzoek, meer met je cliënten kunt bezig zijn, of meer zaken kunt aannemen.

6. Hogere Roi

Hoe je het ook draait of keert, wat je rechtstak ook is, er zijn andere advocatenkantoren waarmee je in concurrentie staat. Dat kan redelijk intens worden want het gaat over grote monetaire belangen in bepaalde gevallen.

Investeer je in je SEO op punt te zetten dan heb je gelukkig een serieus streepje voor op je concurrentie. Door goed te ranken in Google haal je meer cliënten binnen voor relatief minder geld en moeite. Er moet wel bij gewaarschuwd worden dat SEO echt hard werken is in het begin. 

80% procent van het werk wordt gedaan in de eerste weken of maanden zonder veel direct resultaat. Daarom dat veel mensen na enkele weken er de brui aan geven en verklaren dat SEO niets voor hen is. Hou je voet bij stuk dan komen de cliënten expontentieel binnen als je de strategie goed uitgevoerd hebt. De return of investment is op lange termijn vele malen hoger dan eender welke andere soort marketing.

Eenvoudig je website haar SEO te verbeteren

Het belang van SEO voor advocaten is duidelijk, maar hoe begin je ermee? Als advocaat is het druk, en heb je meestal weinig tijd om je echt bezig te houden met je website te optimaliseren. 

Zeker wanneer je hier niet in thuis bent kost dit veel tijd en moeite. Hier zijn enkele technieken om relatief simpel je site wat toegankelijker te maken voor zoekmachines en hoger te laten scoren.

1. Kies de juiste zoekwoorden

De kunst bestaat erin om te weten wat je potentiële cliënten gaan intypen op Google. Niet wat jij als advocaat zou intypen. Je zoekwoord moet ook gericht zijn en er moet opgezocht worden. Ten slotte mag er niet te veel concurrentie zijn die dezelfde zoekwoorden gebruikt.

Ter illustratie, amper iemand die niets van rechten weet gaat zoeken op de termen ´EOO´ of ´Echtscheiding Onherstelbare Ontwrichting´. Te veel mensen gaan dan zoeken op ´Scheiding´. Die term is niet gericht en heeft veel concurrentie. Een goede term zou dan zijn ´Echtscheiding na overspel´.

Er zijn verschillende manieren om goede zoekwoorden te vinden. Professionele SEO agencies zoals wij gebruiken betaalde software zoals Ahrefs en SEM-rush. Deze zijn echter veel te duur en te complex voor beginners.

Een goede manier om heel snel nieuwe zoekwoorden te vinden die relevant zijn is de Google autosuggestie functie. Ga naar google.com en geef een term in zoals bijvoorbeeld ¨Rechtszaak beginnen tegen¨ dan zie je waar mensen op zoeken en heb je direct ideeën voor verschillende blogberichten. In dit voorbeeld zie je dat mensen zoeken hoe ze een rechtszaak moeten beginnen tegen school, werkgever, bedrijf, etc.

Een iets complexere, maar nog steeds heel laagdrempelige manier is om Google Keyword Planner te gebruiken. Deze geeft je niet alleen zoekterm suggesties, maar ook hoeveel ze worden gezocht per maand door Google gebruikers en hoe competitief ze zijn. Dit zijn natuurlijk ruwe cijfers, maar deze geven toch een goede eerste indicatie van hoe goed een blogpost het potentieel kan doen.

2. Vermijd rechtenjargon

Advocaten kunnen goed schrijven. Je doet bijna niet anders op bepaalde dagen. Constant juridische teksten schrijven zorgt er echter voor dat veel advocaten in een bubbel gaat zitten qua taalgebruik. 

Juridische jargon is spijtig genoeg niet goed voor je zowel qua SEO als conversie. De termen die advocaten gebruiken worden niet gebruikt door de doorsnee cliënt waardoor ze niet gevonden worden op Google. Daarnaast is het verschrikkelijk voor je conversie.

Juridische jargon gebruiken geeft niet de indruk dat je veel weet maar eerder dat je weinig voeling hebt met de cliënt. Blogs die vol juridische jargon staan zijn ook doodsaai. 

Dan mag je nog 20 uur aan die post gewerkt hebben, je hebt 4 seconden om een goede indruk te maken met je artikel. Als de eerste zin al elementen bevat die de client niet snapt, dan klikt hij op het rode kruisje en gaat hij naar de volgende site.

Goede blogs zijn toegankelijk, zijn geschreven voor het doelpubliek, zetten aan tot lezen en geven een antwoord op de zoekopdracht. Als Google ziet dat bezoekers lang op je site blijven en stoppen met zoeken op de term dan word je daarvoor hoger in de ranking geplaatst. 

Dat is logisch, want het doel van de zoekmachine is om relevante antwoorden te zoeken. Als Google ziet dat je relevante antwoorden geeft dan tonen ze je site vaker dan sites die na 4 seconden worden verlaten.

3. Verzamel meer reviews

Een andere makkelijke manier is meer online reviews krijgen op je Google My Business pagina. Dat goede reviews helpen cliënten te overtuigen bij jou langs te komen dat weet iedereen. 

Reviews helpen echter ook met je SEO te verbeteren. Zoekmachines zoals Google zien goede reviews als een parameter voor betrouwbaarheid en relevantie. Daardoor gaat Google kiezen om sites met goede reviews hoger te plaatsen.

4. Focus je op de lokale markt

Zeker wanneer mensen op zoek zijn naar een advocaat zijn lokale resultaten van belang. Mensen die in Antwerpen wonen, willen een advocaat in Antwerpen vinden, niet een advocaat van Hasselt. 

Om je site lokaal beter vindbaar te maken link je best naar lokale verenigingen waar je bij zit, lokale events dat je naar toe gaat, en zorg je ervoor dat je naam en adres overal staan waar nodig. Ook gebruik je best de naam van je regio in je landings- en praktijkpagina’s. 

5. Maak alles visueel aantrekkelijker

Dit is een relatief recente ontwikkeling in SEO. Google legt heel wat meer nadruk op de gebruikservaring van wesites voor bezoekers. Je site moet dus ook voor een mobiele weergave goed ogen, ook al zijn je klanten voornamelijk via de pc naar je op zoek.

Afbeeldingen en video zijn ook enorm belangrijk geworden voor SEO. Niet alleen gaan ze je ranking op Google verhogen, maar ook je conversie. 

In de juridische wereld is er toch nog een drempel om naar een advocaat te gaan. Een korte video waar je een paar vragen gaat beantwoorden zorgt er voor dat de bezoekers niet alleen antwoord krijgen op hun vragen, ze zien je persoonlijkheid en leren ze je al wat kennen.

6. Zorg voor een snelle site

Je eerste indruk is alles. Als het te lang duurt om je site te laden gaan mensen weg klikken. De meeste bezoekers klikken al weg na slechts 4 seconden laden. 

Mensen die snel wegklikken geeft aan Google het signaal dat je website niet het relevante antwoord heeft. Google gaat je dan vanzelfsprekend minder aanraden in hun zoekresultaten.

Hou bij SEO altijd het businessmodel van de zoekmachines in je achterhoofd. Snel een relevant antwoord op zoekopdrachten van gebruikers geven.

7. Links zijn essentieel

Als je hoge kwaliteit links plaatst in je blog dan toont dit aan dat je onderzoek hebt gedaan. Net zoals je geen masterproef zonder bronnen schrijft, of een conclusie neerlegt zonder verwijzingen, schrijf je best geen blog zonder links naar kwaliteit sites. 

Probeer als je statistieken citeert een link naar die statistieken te plaatsen. Citeer ook naar sites met hoog aanzien. Je kan beter citeren naar Harvard.edu dan naar Realstatistics543.xyz. Best zet je buiten 1 van de links, de links op ´no follow´ en ´Open in a new tab´.

In je blog plaats je ook best relevante links naar je eigen posts. Dit zorgt ervoor dat Google de verbanden tussen relevante content doorheen je site ziet en ze sneller in de zoekmachines opneemt. Interne links zorgen er ook voor dat de bezoeker doorklikt op je site en er dus langer blijft. Dat helpt ook voor hoger te scoren in zoekmachines.

8. Verkrijg backlinks

De beste soort links zijn ´backlinks´. Dit zijn links van andere sites die naar jouw site verwijzen. Geciteerd worden, geeft net zoals in de academische wereld aan dat je interessante content hebt die iets toevoegt aan de conversatie. Google beloont sites daarvoor enorm.De valkuil is wel dat niet elke ´backlink´ goed is. Als je links onnatuurlijk overkomen, of van vreemde plaatsen komen gaat Google je enorm hard voor straffen. Zij zien dit aan als fraude om hun algoritme om de tuin te leiden. Wat precies een goede backlink is en wat niet, gaat iets te ver en is iets te complex voor een introductiepost als deze. Neem als vuistregel dat je liever 2 links hebt op betrouwbare sites zoals Ugent.be en tijd.be dan 4000 op sites als gratislinks123.nl.

Ook je afbeeldingen spelen een rol in SEO.

Geef ze een naam die relevant is aan je artikel.

Je kunt ze ook gebruiken als link.

Belang van SEO voor advocaten

Conclusie

Het belang van SEO voor advocaten is niet te onderschatten. Het zorgt voor:

  1. Meer website bezoekers
  2. Meer leads
  3. Betere leads
  4. Hogere conversie
  5. Betere ROI
  6. Betere reputatie

Wil je liever je SEO uitbesteden aan echte experts met jaren ervaring? Neem vrijblijvend contact met ons op en we kijken of we een match zouden zijn.

Zit je met een vraag? Stuur gerust een e-mail op info@lawleads.be en we proberen die zo snel mogelijk te beantwoorden.

Leave a Comment