Leads generen voor advocaten – zo doe je dit

Leads krijgen als advocaat is lastig als je geen marketingervaring hebt. Sommige advocatenkantoren doen er zelfs helemaal niet aan mee.

Wil je meer cliënten binnenhalen, dan is het van belang dat je een manier ontwikkelt om op consistente basis leads binnen te halen. Dit draagt bij aan je cashflow, de groei van je kantoor en financiële zekerheid.

Het goede nieuws is dat leads genereren voor advocaten enorm winstgevend kan zijn, als je dit op een kwalitatief goede manier doet. Je kunt zelf kiezen voor welke doelgroep je lead magnets gaat maken of laat maken. Een lead magnet is gratis informatie, zoals een checklist, waar een potentiële cliënt contactgegevens voor moet achterlaten om dit te krijgen.

In een markt met steeds meer concurrentie is het belangrijk dat je cliënten werft door middel van marketing. Lead genereren op consistente basis is hier een belangrijk puzzelstuk van.

Wat is een lead? 


Een lead is een potentiële cliënt. Hoe je een potentiële cliënt definieert, hangt af van jouw doelstellingen. Bij Law Leads definiëren we een lead als iedereen die een van onze lead magnets (bijv. een e-book) downloadt en zijn of haar e-mailadres achterlaat. Het is belangrijk om dit niet te ruim te definiëren. Niet elke inwoner van Vlaanderen is een lead, ook al zijn ze technisch gezien een potentiële cliënt. Er moet specifieke interesse in je kantoor getoond worden.

Advocaten mogen geen leads kopen, dus hoe krijg je ze?

Om consistent leads binnen te halen, moet je een sales funnel hebben. Dit is een meerstappenproces dat iemand die totaal onbekend is met jouw advocatenkantoor tot een cliënt maakt.

Over het algemeen zijn er 4 verschillende stappen in elke sales funnel, en dit geldt ook voor juridische dienstverlening.

  1. Bewustzijn – De allereerste stap is om mensen bewust te maken van het bestaan van jou en jouw kantoor, en welke diensten je aanbiedt. Dit is redelijk moeilijk om goed te doen. Hiervoor zijn verschillende manieren die tijd of geld kosten, zoals inzetten op SEO, het kopen van advertenties, het uitvoeren van contentmarketing, enzovoort.
  2. Interesse – Nadat je bewustzijn hebt gecreëerd bij je doelgroep, moet je vervolgens hun interesse wekken. Je moet iets op je website hebben dat hen aantrekt. Dit kan van alles zijn. Wij hebben bijvoorbeeld de 8 beste lead magnets voor advocaten samengesteld. Wil je deze gratis ontvangen in je mailbox? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief!
  3. Beslissen – Leads moeten genoeg interesse hebben om te beslissen dat ze meer informatie van jou willen. Bijvoorbeeld: de potentiële cliënt stuurt een e-mail in verband met de diensten die je aanbiedt.
  4. Actie – Hier ga je de lead converteren naar een cliënt. De lead geeft zijn contactgegevens, vraagt om consultaties of neemt jou in dienst als advocaat.

Voor een effectieve online funnel zijn 2 elementen cruciaal. We lichten ze toe.

Een goede website voor je advocatenkantoor


Voor een moderne jurist is je website cruciaal. Het helpt je een goede eerste indruk te maken. Je site is je online visitekaartje. Net zoals je niet je kantoor in een vervallen pand wilt vestigen, wil je dit ook niet doen op een slechte, trage website.

Een goede website voor advocaten moet aan de volgende voorwaarden voldoen:

  1. Snel en responsief – Zorg ervoor dat je website gebruiksvriendelijk en snel is. Deze moet gemakkelijk te vinden zijn, zowel op mobiel als op desktop.
  2. Interessante content – Je website moet waarde toevoegen aan het leven van de cliënt. Schrijf informatieve artikelen waar ze iets aan hebben.
  3. Persoonlijke touch – Geef een gezicht aan je kantoor. Zorg voor een uitgebreide “Over Ons”-pagina, plaats foto’s en liefst ook een video.
  4. Vraag om actie te ondernemen – Call-to-actions werken, dus gebruik ze. “Bel ons nu!”, “Ontvang deze week 1 uur gratis advies!” en “Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!” werken allemaal uitstekend.

Uitgedachte landingspagina’s voor je juridische diensten 

Een landingspagina is een gespecialiseerde pagina op je website met als doel je bezoeker een actie te laten ondernemen. Je moet je bezoeker door middel van goede copywriting voor je juridische diensten en sterke visuals overtuigen om de gewenste actie te ondernemen. Het is een cruciaal onderdeel om je online marketing als advocaat te sturen en effectiever te maken.

Deze actie kan alles zijn wat je wilt. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een bezoeker zich inschrijft voor de nieuwsbrief, een uur gratis juridisch advies inplant of jou betaalt om hun juridische problemen op te lossen. Elk van deze doelstellingen vereist uiteraard een volledig andere aanpak en targeting.

Als je het budget hebt, laat dan je landingspagina’s door professionals schrijven. Dit zal je een hogere Return On Investment (ROI) opleveren wanneer je ze gaat adverteren. Een dergelijke pagina heeft minimaal onderhoud nodig, dus wanneer deze eenmaal is geschreven, kun je deze jarenlang gebruiken om websitebezoekers te converteren naar cliënten voor je advocatenkantoor.

Wil je een sterke landingspagina die eruit springt? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende offerte!

Tips om leads te genereren voor je advocatenkantoor

Gebruik sociale media – Vooral LinkedIn en YouTube zijn goede manieren om mensen naar je website te leiden en kennis te laten maken met je kantoor. Zorg voor nuttige en begrijpelijke content die gericht is op je doelgroep.

Verzamel reviews en aanbevelingen – Heb je een cliënt goed geholpen? Wees niet bang om een review te vragen, of indien mogelijk, een videogetuigenis. Dit helpt je kantoor aanzienlijk in de rangschikking op Google en geeft sociale bewijskracht.

Doe aan e-mailmarketing – Het hebben van een nieuwsbrief die waarde toevoegt is een must voor elk advocatenkantoor. De ROI van e-mail is ook bijzonder hoog!

Bouw een marketingstrategie uit – Je kantoor is een onderneming. Daarom is een goede marketingmix van cruciaal belang als je op de lange termijn wilt groeien en blijven groeien. Je moet gebruikmaken van SEO, mond-tot-mondreclame, betaalde advertenties, enzovoort. Stilstaan is achteruitgaan, en dat geldt ook in de juridische sector.

Geef gratis consultaties – Heb je tijd over omdat je weinig cliënten hebt? Dan is het geven van een gratis consultatie van een half uur altijd een goed idee. Gemiddeld zetten advocaten 25% van hun gratis consultaties om in betalende cliënten.

Maak een leadmagneet – Dit is de meest effectieve manier om leads te verzamelen. Zoals de naam al zegt, helpt het je om je doelgroep om te zetten in kwalitatieve leads. Wil je weten hoe leadmagneten werken? Laat dan een bericht achter op deze pagina en we sturen je onze gids met 10 leadmagneten die jouw kantoor kan gebruiken!

Leave a Comment