SEO voor advocaten – De ultieme gids

Hoe als advocatenkantoor hoger ranken in Google

Over de ‘SEO voor advocaten’ gids: in dit artikel vind je het meest uitgebreide online kennisdocument inzake SEO voor advocaten. Deze gids wordt regelmatig aangepast aan de nieuwste ontwikkelingen en trends. Heb je vragen, stuur ons gerust een e-mail.

Table of Contents

Wat is advocaten SEO?

SEO is de afkorting voor ‘Search Engine Optimization’. Met SEO tracht men online content (blogs, webpagina’s, …) zo toegankelijk mogelijk te maken voor zoekmachines. Zo goed als alle content die op het net wordt gezet kan worden geoptimaliseerd om beter gevonden te worden. 

Zoekmachines zoals Google en Bing zijn de toegangspoorten tot het internet. Ze zoeken op basis van de ingevoerde zoektermen naar websites door middel van zogenaamde ‘web crawlers’ die het internet scannen voor antwoorden op de vragen van gebruikers. Google en Bing willen altijd het meest relevante antwoord vinden op de vragen van gebruikers. 

Door middel van SEO wordt het functioneren van deze zoekmachines gebruikt om een specifieke website makkelijk vindbaar te maken. Een website die makkelijk vindbaar is, komt vaakop de eerste pagina na een zoekopdracht. Op die manier kunnen er (heel) veel nieuwe bezoekers naar de website gelokt worden. Voor bedrijven is dit uiteraard zeer nuttig. De laatste jaren is SEO dan ook een onmisbare schakel in elke marketingstrategie geworden.

Ook voor advocaten en advocatenkantoren kan SEO interessant zijn. SEO kan ervoor zorgen dat de website van je kantoor makkelijk wordt gevonden. Dit kan ertoe leiden dat er een zee van potentiële nieuwe cliënten op jouw website terechtkomt.

Stel: u bent een advocaat gespecialiseerd in het verzekerings- en verkeersrecht in het Gentse. Als een internetgebruiker die recent een ongeval had zoekt naar ‘Advocaat auto-ongeval gent’, wilt u uiteraard dat Google uw website als eerste weergeeft. Als uw kantoor als eerste in de zoekresultaten verschijnt, is de kans groot dat de gebruiker op uw site klikt en uiteindelijk een cliënt wordt. 

Eerst weergegeven worden door Google (of andere zoekmachine’s) doe je door gebruik te maken van complexe bewezen strategieën. Zo moet de website ‘geïndexeerd’ zijn en de blogs ‘geoptimaliseerd’. Ook de code van de webpagina zelf moet volledig optimaal functioneren.

SEO wordt dus al snel erg technisch. Om deze gids zo toegankelijk mogelijk te houden, ligt de focus vooral op het optimaliseren van blogposts. Advocatenkantoren publiceren immers regelmatig juridische blogs op hun website om een bepaald imago te creëren en interessante informatie beschikbaar te stellen voor bezoekers en cliënten.

Advocatenkantoren willen doorgaans (veel) nieuwe cliënten. Om dit te realiseren kan SEO kan een geweldige investering zijn. SEO is echter geen evidentie. Het is een een zeer belangrijk onderdeel van elke moderne marketingstrategie, maar het is ook erg technisch en soms zelfs erg frustrerend. Veel advocatenkantoren doen dan ook beroep op algemene ‘SEO Agencies’. 

We merken echter op dat er zich in de praktijk vele problemen blijven stellen. Trage (begin)resultaten en te weinig transparantie zijn de grootste knelpunten. Daarnaast zijn SEO-specialisten ook juridische leken, wat het samenwerken vaak bemoeilijkt. 

Tip: Duurzame SEO-resultaten bekomen duurt al snel 4 à 6 maanden. Als SEO kantoren snellere resultaten beloven, dan maken ze u blaasjes wijs of gebruiken zij zogenaamde ‘Black Hat SEO’. Black Hat SEO is een amalgaam van trucjes die ervoor zorgen dat de betrokken website effectief sneller ‘rankt’ op Google, maar na enkele weken wordt dit door Google afgestraft. Gebruik nooit Blackhat SEO voor uw website, dit kan qua zoekresultaten blijvende schade voor uw website en kantoor veroorzaken.

Waarom is SEO voor advocaten en juristen zo nuttig?

Google, en in mindere mate Bing, is de makkelijkste manier om nieuwe cliënten te werven voor je advocatenkantoor. De invloed van hoog te ‘ranken’ op Google is nauwelijks te onderschatten:

  • 74% van de gebruikers van zoekmachines die de website van een advocaat of advocatenkantoor bezoekt, doet dit om actie te ondernemen.
  • 72% van de mensen huurt de eerste advocaat waar ze mee spreken in. 

20 bijkomende bezoekers op uw website staat gelijk aan 15 extra potentiële cliënten. 

Tip: De kunst van het ‘converteren’, i.e. het overtuigen van bezoekers om effectief cliënt te worden noemt men ‘copywriting’. Copywriting is een ware kunst en wetenschap, die zijn oorsprong vindt in de reclamewereld. Om meer te leren over copywriting kun je ons volgend artikel raadplegen: Copywriting voor advocaten.

De mogelijkheden van goed uitgewerkte SEO zijn eindeloos. Bij Lawleads.be stellen we keer op keer vast dat Belgische advocatenkantoren (en KMO’s in het algemeen) geen SEO-strategie hanteren. Dit staat in schril contrast met o.a. Amerikaanse, Duitse en Engelse kantoren. We stellen vast dat advocaten in België amper in SEO investeren. Dit levert gigantische kansen op voor de kantoren die dat wel doen.

Voor een uitgebreidere analyse waarom SEO voor advocatenkantoren zo nuttig is, raden wij volgend artikel aan: Waarom SEO zo belangrijk is voor advocaten.

Naast het aantrekken van nieuwe cliënten kan SEO tal van andere voordelen opleveren. Zo helpt SEO ook met het bekomen van meer online presence. Je website, naam en logo zullen (veel) meer gevonden worden. Dit zorgt voor een zekere autoriteit en credibiliteit. Het is immers logisch dat de resultaten die als eerste op de zoekpagina verschijnen betrouwbaarder worden geacht. Dit maakt je kantoor, zelfs wanneer het recent werd opgericht, meteen een stuk competitiever vergeleken met kantoren die al jaren bezig zijn, maar niet goed scoren op Google.

Waarom hebben juristen en advocatenkantoren een website en blog nodig?

Je kunt er in deze moderne tijden niet meer onderuit. Het internet is de algemene marktplaats van ideeën, bedrijven, producten en diensten. Wil je een succesvolle onderneming opstarten of uitbaten, dan heb je een website en sociale media nodig. Voor juristen, advocaten en advocatenkantoren geldt dit evenzeer. Gelukkig is een aantrekkelijke en gebruiksvriendelijke website tegenwoordig een relatief kleine investering. Daar stopt het echter niet bij. Een website is veel meer dan een simpele online vindplaats van je bedrijf of advocatenkantoor.

1. Communicatie

Vaak heeft een cliënt, collega, etc. gewoon wat basisinfo nodig om je te kunnen contacteren. Je potentiële nieuwe cliënt of zakenpartner moet je telefoonnummer, e-mailadres of fysiek adres zo snel mogelijk kunnen vinden, anders geeft dit geen al te beste indruk.

2. Credibiliteit en vertrouwen

Een mooie, moderne en gebruiksvriendelijke website geeft vanzelfsprekend een goede indruk. Vaak vormt de website het eerste contact met de toekomstige klant. Net zoals een aantrekkelijke winkel een consument kan overtuigen om binnen te wandelen, kan je website nieuwe cliënten overtuigen om beroep te doen op de diensten die je aanbiedt.

3. Eerste kennismaking 

Veel advocaten onderschatten hoe hoog de drempel is om naar een advocatenkantoor te stappen. Veel mensen zijn geïntimideerd door het hele rechtsgebeuren en de juridische wereld in het algemeen. Door een toegankelijke website te hebben, die info geeft over het kantoor, het team en wat jullie doen, neem je al een hele hoop twijfels weg. Dit is de ideale manier om de concurrentie een stap voor te zijn.

4. Bellen is niet voor iedereen 

Hoe meer drempels je opzet voor je nieuwe cliënten, hoe kleiner de kans zal zijn dat deze effectief contact opnemen. Dat is zo voor een webshop, voor een fysieke winkel, maar ook voor advocatenkantoren. Geef mensen de optie om je te contacteren hoe zij dat willen. Een contactformulier op een website of een e-mailadres is een effectief en laagdrempelig alternatief voor een telefoontje. 

5. Vertel wat je (niet) doet

Duidelijk uitleggen wat je wel en niet doet als advocatenkantoor of advocaat spaart tijd uit voor alle betrokken partijen. Zelfs voor bestaande klanten is het een handige referentie. Door vooraf duidelijk weer te geven welke rechtsgebieden je behandelt – en welke niet – vermijd je een hoop nutteloze vragen die je tijd en moeite kosten om deze te beantwoorden. Daarom kan het bijvoorbeeld nuttig zijn om een zogenaamde FAQ (‘frequently asked questions’) pagina te hebben op je website. 

6. Data

Data is het nieuwe goud. Er bestaan applicaties die je kan linken aan je website, zoals Google Analytics. Deze bezorgen je een schat aan informatie over de bezoekers van je website (lees: je mogelijke nieuwe cliënten). Je kan bijvoorbeeld inschatten hoeveel één enkele bezoeker gemiddeld opbrengt. Op grond hiervan kan je efficiënt SEM (search engine marketing) zoals Google Ads en dergelijke gebruiken. Voor je het weet lanceer je je eigen digitale marketingstrategie, gebaseerd op je eigen data. 

De mogelijkheden zijn eindeloos. Grote bedrijven investeren al jaren bakken geld in hun SEO en digitale marketing, waarom blijven (Belgische) advocatenkantoren achter?

Wat zijn de belangrijkste factoren om hoog te ranken op Google voor advocaten?

1. Contextueel relevante inhoud van hoge kwaliteit.

Bij LawLeads zijn we ervan overtuigd dat kwalitatieve en relevante content (blogs, webpagina’s, video’s …) de belangrijkste factor is om succes te boeken wat de zoekresultaten van Google betreft. Dit geldt a fortiori voor advocatenkantoren. Sterke kwalitatieve links (cf. infra) is een heel dichte tweede.

Voor  websites van advocatenkantoren gaat het in de meeste gevallen over juridische blogposts. Korte juridische artikels die een bepaald juridisch concept helder uitleggen voor de bezoekers. Je vindt ze overal.

Juristen moeten dus relevante artikels schrijven en publiceren op hun website om teruggevonden te worden op het internet. Om hoger te ranken – en dus makkelijker gevonden te worden – dan andere artikels moet deze gewoonweg beter zijn. Dit betekent beter geschreven zijn, meer autoriteit hebben en het onderwerp grondiger bespreken. Data toont aan dat langere artikelen die dieper ingaan op een onderwerp beter scoren op Google dan korte content. 

Hoe schrijf je goede SEO artikels voor websites van advocatenkantoren?

1. Relevantie 

Wat je altijd in het achterhoofd moet houden is het doel van Google zelf. Dit doel is een zo relevant mogelijk antwoord te geven op de vraag van de gebruiker. Een goed artikel zorgt ervoor dat de vraag van de gebruiker wordt beantwoord. Zo moet de gebruiker niet naar een andere site surfen of nieuwe zoekopdrachten verrichten. Schrijf dus altijd met je doelpubliek in gedachten (en niet als advocaat).

2. Onderbouwing 

Wat je schrijft moet – meer dan ooit – waar zijn en je moet dit kunnen staven. Wanneer je onderzoek citeert, of cijfers erbij haalt, dan link je best naar een bron met enige autoriteit. Op volgende site kan je zien hoe autoritair een website is: https://ahrefs.com/website-authority-checker Een goede vuistregel is dat de sites van overheden en grote instellingen als autoritair worden gezien. 

3. Schrijven met autoriteit 

Je content moet uitstralen dat je weet waar je over schrijft. Schoenmaker blijf bij je leest. Dit wordt de laatste jaren steeds belangrijker voor Google. Dit komt o.a. door het effect van zogenaamde ‘review sites’ die geld verdienen met artikelen te bespreken die ze niet zelf gebruikt of getest hebben. Voor juristen geldt hetzelfde, weet waarover je schrijft, en staaf dit met zoveel mogelijk bronnen. Zorg ervoor dat je waarde creëert voor lezer waarmee zijn of haar vragen worden beantwoord. 

4. Keyword plaatsing 

Het ‘keyword’ is een zeer belangrijk begrip in de wereld van de SEO. Het ‘keyword’ is het woord, ingetikt door de zoeker op Google, waarvoor je gevonden wil worden. Dit kan één woord zijn maar ook een zogenaamd ‘long tail keyword’, dit is een zin van meerdere woorden. Bijvoorbeeld: ‘Beste Advocaat in Brussel’. Je keyword moet te vinden zijn in:

1. De titel

2. De tussentitels

3. De tekst zelf

4. De naam van de afbeeldingen die je gebruikt in je artikel. Ter illustratie, In plaats van dat je een afbeelding 234242.jpg noemt, noem je deze Echtscheiding_Gent_Snel.jpg.

5. Deelbaar 

Wat je schrijft moet goed genoeg zijn om gedeeld te worden. Als iemand ergens op een forum, andere website of social media platform een vraag heeft die jouw artikel perfect beantwoord, dan zou een natuurlijke reactie moeten zijn dat jouw artikel gelinkt wordt als antwoord. Interne links – Het is belangrijk dat je op je website links plaatst naar andere webpagina’s. Dit toont aan zoekmachines dat jouw website onderdeel is van een netwerk. De zoekmachines beschouwen dat als een goede eigenschap. Zo zullen je website en je artikels makkelijker worden opgepikt door het zoekalgoritme.

Daarnaast heeft het een effect op je zogenaamde bounce-rate, kort gesteld is dit de hoeveelheid mensen die op je webpagina gaan zonder een andere pagina te bezoeken. Hoe lager dit ligt, hoe interessanter je website lijkt voor Google. Daarom is het een goed idee om hele lange artikels (5000 woorden of meer) onder te verdelen in 2 of 3 aparte artikelen die naar elkaar linken. Ook link je best zo vaak mogelijk naar relevante content die je eerder schreef. 

Kwalitatieve, gezaghebbende links van autoritaire bronnen.

Volgens veel SEO experts is dit de belangrijkste factor. Wij merken dat kwalitatieve content, zeker in het kader van advocatenkantoren, net iets belangrijker is om te ranken. Toch is het enorm belangrijk om een strategie uit te dokteren in verband met de ‘links’ op je pagina. 

Net zoals een onderzoeker wil dat andere (bekende) onderzoekers naar zijn papers verwijzen in hun onderzoek, wil je als advocaat met een website ook dat andere websites naar jouw website verwijzen met een link. Dit geeft het signaal aan Google dat wat je zegt interessant genoeg is om besproken te worden en gedeeld te worden. Hoe meer sites naar je linken, hoe hoger Google je in de zoekresultaten zal plaatsen. Dit geldt des te meer als een grote website je links post.

Het is ook belangrijk dat er verschillende bronnen naar je linken. Je zal beter ranken door middel van 3 links van 3 goede websites, dan 10 links van een enkele website. 

Het verkrijgen van links van andere sites noemt ‘link building‘. Dit is een stuk moeilijker dan het lijkt. Veel sites bieden gratis links aan als je er in de plaats zet op jouw website. Doe dit niet. Dit zorgt ervoor dat Google je website als spam gaat aanziet. Probeer het algoritme niet om de tuin te leiden! Daarvoor wordt je site hard gestraft. Eerlijk duurt het langst, zeker in de wereld van de SEO.

Er zijn ook blogs die guest posts laten posten tegen betaling. Bij Law Leads zijn we niet overtuigd van die aanpak. Google ziet ook wanneer een artikel op een onnatuurlijke manier terug linkt naar de site. Wij geloven in duurzame link outreach gekoppeld aan kwalitatieve content, die op een natuurlijke manier wordt gedeeld. Dit kost (veel) meer tijd en moeite maar is de beste en duurzaamste manier om links te verkrijgen naar je site. Het is de enigste manier om van jouw website een vaste waarde in jouw niche te maken.

Lokale factoren

Een advocatenkantoor is in veel gevallen plaatsgebonden. Cliënten zoeken liefst een kantoor dat in hun buurt ligt. Er is lokaal ook minder concurrentie om te ranken dan nationaal, laat staan internationaal. 

Google gebruikt 3 doorslaggevende factoren. Wanneer persoon A een advocaat zoekt in Antwerpen om hem te helpen met een faillissement van zijn zaak geeft hij in: “Advocaat Antwerpen faillissement.” 

  1. Relevantie – Hoe relevant is jouw website of artikel op je website voor wat deze zoeker nodig heeft. Als je content hebt over faillissementen én gesitueerd bent in Antwerpen, dan ben je relevant voor die gebruiker. Er is momenteel discussie over de invloed van lokale domeinnamen zoals ‘.gent’. Het lijkt erop dat dergelijk domeinnamen inderdaad een invloed hebben op je resultaat op Google, doch dit lijkt voorlopig miniem.
  2. Afstand – Google gaat kijken hoe dicht jouw zaak ligt bij de gebruiker die de zoekopdracht invoert. 
  3. Aanzien – Hoe oud is je website, hoeveel andere sites linken ernaar, hoeveel content staat er op de site en is dit goede content. Dit zijn allemaal factoren die je meer aanzien geven in Google’s algoritme. 

Deze factoren worden aangevuld met enkele kleinere factoren, die ook belang hebben voor SEO. Dit gebruik je best als een checklist om er voor te zorgen dat je site met alles in orde is. 

Lokale SEO voor advocaten Checklist

  1. Zorg ervoor dat Google Business profiel geoptimaliseerd is. 
  2. Probeer reviews te krijgen op Google voor je advocatenkantoor.
  3. Zorg ervoor dat je een locatie pagina hebt op je website.
  4. Doe keyword research voor de stad of het gebied waar je primair op wil ranken.
  5. Zorg ervoor dat je on-site optimalisatie goed is en dat je je adres, naam en telefoonnummer vermeld worden. 
  6. Heb een consistente link strategie voor interne links en citaties.

Vooral punt 1, Google Business, wordt onderschat in de wereld van de lokale SEO. Google Business is een gratis tool van Google, waarmee bedrijven hun informatie op Google kunnen optimaliseren. Dit helpt gebruikers van Google om te weten wanneer je open bent, waar je bent, wat je aanbiedt etc. 

Volgens een studie van Google zelf worden bedrijven die een geverifieerde Google Business hebben als meer reputabel gezien. Daarbij komt dat als je Google Business niet geverifieerd is je niet op Google Maps staat bij de lokale clustering. 

Rankbrain

RankBrain is het deel van het Google algoritme dat ‘machine learning’ gebruikt om de meest relevante antwoorden te vinden op de zoekopdrachten van gebruikers. RankBrain gaat de zoekopdrachten niet letterlijk zien maar probeert te interpreteren wat de echte bedoeling is van de gebruiker. Daarvoor gebruikt het niet alleen miljoenen gelijkaardige opdrachten en de data waar mensen op klikken, maar ook de locatie en vorige zoekopdrachten van de Google gebruiker. 

Dit wil zeggen is dat je pagina niet alleen geoptimaliseerd moet zijn voor wat de gebruiker letterlijk typt in de zoekbalk, maar ook voor wat hij ermee bedoelt. Je pagina en je blog posts moeten voldoende in-depth gaan zodat RankBrain jouw website als een relevant resultaat voor meerdere zoekopdrachten kan aanbevelen. 

Tip: Probeer je niet op een enkel zoekwoord te focussen, maar ook op verwante zoekwoorden en synoniemen. Zo schrijf je een in-depth relevant artikel. Schrijf je bijvoorbeeld over echtscheidingen dan vermeld je niet enkel het woord echtscheiding maar ook “EOT” “Uit de echt scheiden” “Scheiding” “uit elkaar gaan” etc.

On-Site SEO voor Advocatenkantoren

On-site SEO, ook wel Onpage SEO genoemd, gaat over alle zaken die je kunt doen om je site optimaliseren voor zoekmachines. Dit betreft o.a. de zogenaamde meta description aanpassen, de correcte H1 H2 tags gebruiken en zo verder. Offpage of off-site SEO is alles dat je buiten de website zelf doet. Dat is dan bijvoorbeeld link building. 

Alle mogelijke on site optimalisatiemethodes bespreken is niet mogelijk in deze blog. Hiervoor zou je een boek moeten schrijven. We beperken ons tot 4 factoren, die van primair belang zijn:

Technische optimalisatie

Het gaat hier over de ‘snelheid’ van de website. Dit verbetert niet alleen het gebruiksgemak, maar is een belangrijk element voor zoekmachines om je hoger te plaatsen in Google. Less is more. Ga niet met HD-afbeeldingen strooien waar ze niet nodig zijn. Daarmee werkt je website trager en doe je meer kwaad dan goed. 

Als je wil zien hoe snel je website is, dan kun je dat best gratis doen op https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/. De makkelijkste manier om je website wat sneller te laten laden is het compreseren van de afbeeldingen.

Content

Content gaat niet enkel over wat er in je blogpost staat, zoals de tekst zelf en de afbeeldingen, maar ook over onzichtbare elementen zoals alt-tags en meta-info. De tekst is echter steeds het belangrijkste element. Enkele jaren geleden (een eeuwigheid in de SEO-wereld) kon je op basis van één enkel keyword schrijven. Nu – in de tijd van RankBrain – schrijf je best artikels op een ‘holistische’ manier, waarbij het volledige topic zo goed en uitgebreid mogelijk word besproken. 

Daarnaast moet er ook gebruik gemaakt worden van paragrafen, bullet points en H1, H2, H3 tags. Het onderlijnen of vet drukken van bepaalde woorden kan het leesgemak verbeteren maar naar onze ervaring heeft dit geen effect op SEO. 

Vervolgens moet je content ook video’s en/of afbeeldingen bevatten. Zelfs als de afbeelding niet echt veel toevoegt is het nuttig om er 1 in te zetten die toch iets wat relevant is. Want ook afbeeldingen kunnen worden geoptimaliseerd. Daardoor ranken ze in ‘Google Image Search’. Goed rankende afbeeldingen op je webpagina helpen ook – een beetje – met de algemene ranking op de algemene ‘Google Search’. De naam van je afbeeldingen is waar je je zoekwoord in verwerkt. Dus je noemt best een afbeelding Advocaat_fiscale_fraude_Gent.jpg in plaats van een generische naam zoals afbeelding34.jpg. Voor videos geldt hetzelfde. 

Ten slotte zijn ook ‘meta-tags’ van belang. Deze geven informatie over de pagina zelf aan zoekmachines. Zorg dat je ‘meta titels’ in orde zijn en dat je bijhorende ‘meta descriptions’ aanzetten tot actie te ondernemen door de gebruiker te verleiden er op te klikken. 

Interne links en structuur

Wanneer je intern linkt naar je eigen artikelen helpt dit de ‘web crawler’ om verbanden tussen je pagina’s te leggen. Daarnaast helpt het gebruikers om makkelijker te navigeren op de website van je advocatenkantoor. 

Ook hoe je je url van de pagina noemt heeft invloed op de SEO. Zorg voor een zo kort mogelijke url die het keyword van waar je wil op ranken bevat.

Daarnaast zijn ook de zogenaamde ‘title tags’ van belang. Dit is hoe je wordt weergegeven op de Google search pagina. Er zijn een paar ‘regels’ die je best in het achterhoofd houdt daarvoor. Zorg ervoor dat je niet meer dan 60 karakters gebruikt, zeg in welke de stad je werkt, zet er advocaat of advocatenkantoor in en gebruik een keyword van je primaire rechtstak (echtscheidingen, ondernemingsrecht). Gebruik ook een modifier, zoals gratis consultatie, of # jaren ervaring. 

SEO voor Advocaten Keyword Research

‘Zoekwoord onderzoek’ of ‘keyword research’ voor advocaten is onderzoeken welke zoekopdrachten potentiële cliënten in Google invoeren. Je moet je dus in de leefwereld van de cliënt verplaatsen. Je moet denken zoals iemand met een probleem, zonder dat hij veel weet over het antwoord. Het is de bedoeling dat je ‘keywords’ vindt die veel worden gezocht in Google. Als niemand zoekt op de termen waar je artikels voor schrijft, gaat niemand het lezen. Hoe goed je content ook is.

Wanneer je een zoekwoord kiest, vraag jezelf steeds deze drie vragen af:

  • Waar zoeken mensen naar?
  • Hoeveel mensen zoeken ernaar?
  • Via welk medium willen ze een antwoord?

Bij goed zoekwoordonderzoek is het cruciaal dat je je eigen wensen even langs de kant schuift. Je moet traag opbouwen en in eerste instantie focussen op kleinere ‘keywords’. Dat je wil ranken elke keer iemand “echtscheiding” intypt op Google, is onrealistisch als je net begint. 

Tip: Goede SEO-kantoren doen ook een onderzoek naar zoektrends. Zo zijn er in januari een pak meer mensen die ‘scheiding’ zoeken op Google. Wij optimaliseren onze artikels daarvoor. Als je zelf (basis) info wil over zoektrends dan kijk je op Google Trends. Wanneer je optimaal wil profiteren van trends zorg je ervoor dat je je artikels update die maand of nieuwe kwalitatieve artikels rond het topic schrijft. 

Waarom is zoekwoordenonderzoek zo belangrijk voor advocaten?

Wanneer je een professional bent in een bepaalde sector vergeet je vaak welke woorden, termen en zinnen in de ‘normale’ omgang worden gebruikt. Er is enorm veel jargon in de juridische wereld. Iemand die iemand die een advocaat zoekt, kent deze termen vaak niet. 

Wanneer je artikelen schrijft en ingewikkelde termen in je tekst verwerkt, doet dit meer kwaad dan goed. Het is moeilijk voor sommige juristen die hun eigen blogs schrijven om simpel te schrijven. Ze denken dat complexiteit gelijk staat aan kwaliteit. In de SEO-wereld is dat niet zo, omdat weinig mensen die termen in hun Google opdracht verwerken. Schrijf je artikelen met je cliënt in het hoofd, en niet vanuit je positie als advocaat. 

Om te weten welke termen echt gebruikt worden wanneer iemand op Google vragen stelt of op zoek is naar een advocaat moet je een zoekwoordenonderzoek doen. Als je het zoekwoorden onderzoek grondig doet, dan is de kans dat je artikel het goed gaat doen qua bezoekers een stuk hoger. Google wil namelijk artikelen aan haar gebruikers geven die hun vraag beantwoorden. Als hun zoekwoord overeenstemt met het zoekwoord dat in jouw artikel voorkomt gaat Google deze voorschotelen aan die gebruiker.

Natuurlijk zijn er nog een hoop andere artikels op andere websites die gelijkaardige zoekwoorden vermelden. Daarom dat je huidige artikels niet als eerste worden voorgeschoteld bij de zoekopdracht, maar waarschijnlijk een paar pagina’s verder, waar het nooit wordt gelezen. Daarom is het belangrijk je zoekwoord goed te verwerken in het artikel, een uitgebreid in-depth artikel te schrijven waardoor Google ziet dat jouw artikel een stuk beter is. Als je dan nog optimaliseert voor SEO is de kans een stuk groter dat jouw artikel de concurrentie gaat voorbij steken op de ranking. Jij krijgt dan die bezoekers en potentiële cliënten op jouw website. 

Tip: Dit is wat wij doen met Law Leads. Wij nemen een zoekwoord en schrijven daar een zogenaamd ‘master artikel’ rond. Een artikel waarin alle vragen beantwoord worden. Ons “SEO voor Advocaten – Advocatenkantoren” dat je nu leest is hier een voorbeeld van. 

Hoe vind je keywords en zoekwoorden onderzoek tools?

Google keyword planner

Dit is de gratis tool van Google zelf. Google Keyword planner geeft een indicatie van hoeveel mensen zoeken op de betrokken term, relevante gerelateerde zoekwoorden en hoe veel competitie er is voor de term. Dit zijn echter wel allemaal ruwe schattingen, dus neem dit met een korrel zout en ga niet de fout maken enkel op de resultaten van Google Keyword Planner te vertrouwen. 

Keyword Generator

Persoonlijk is dit mijn favoriete tool voor mensen die net beginnen met SEO en sterke gratis software zoeken. Als we het woord echtscheiding ingeven dan zien we o.a. 100 gerelateerde zoekwoorden, het zoekvolume en de moeilijkheid (KD) om te ranken op dat zoekwoord. 

Kijk even naar de term “Echtscheiding aanvragen”, als je daar voor rankt heb je een maximum volume van 70 bezoekers, maar de KD is 36! Dit wil zeggen dat het bijna onmogelijk is om op te ranken. Het is verspilde moeite om op zo een keyword proberen te concurreren als je je SEO zelf doet. Het is beter om je op een zoekwoord te focussen met een iets lager volume waar je wel meer kans hebt om te ranken. 

Zie bijvoorbeeld het laatste resultaat: “Onderhoudsgeld na echtscheiding nieuwe wet”. Mensen die niet willen scheiden gaan hier niet op zoeken, de meeste mensen die reeds gescheiden zijn hebben afspraken. Mensen die in juridisch conflict met elkaar liggen, of van plan zijn te scheiden zoeken dit keyword op.

Het zoekwoord heeft amper tot geen concurrentie en een goed volume van 40 maandelijkse zoekopdrachten. Door de vele wetten die er constant bij komen is het ook makkelijk dit artikel up to date te houden. Elke keer een nieuwe wet komt zal het volume ook stijgen. Ranken op dit artikel zal je realistisch 20 mensen op leveren per maand die je website bezoeken. Onthoud dat volgens de statistieken ruwweg 75% van de rechtzoekenden een advocaat of juridisch advies eerst op Google zoeken. 

Als je SEO combineert met goede copywriting, of een goede copywriter van LawLeads.be inschakelt, dan heb je waarschijnlijk een conversie die hoog genoeg is om elke 4 tot 6 weken een nieuwe cliënt aan te trekken per artikel. Een dergelijk artikel levert je dus jaar na jaar – conservatief geschat – 5 tot 7 nieuwe cliënten op. Doe je je werk goed, dan heb je deze cliënten voor jaren en misschien wel generaties. Een enkel artikel dat je goed schrijft kan je dus tienduizenden euro’s in ROI opleveren. Daarom dat wij SEO voor advocaten zo belangrijk vinden. 

Keyword Sheeter

Keyword sheeter is een super krachtige gratis tool als je zoekwoorden zoekt die gerelateerd zijn aan elkaar. Keyword Sheeter gebruikt Google autosuggest om deze te vinden. Het enige wat je moet doen is een term invoeren (bijvoorbeeld “advocaat huur”) en Keyword Sheeter geeft je termen die Google autosuggest gaat aanraden. Dit is o.a. handig om tussentitels te vinden voor je artikelen.

Als je een artikel over de rechten van verhuurders schrijft dan kun je tussentitels schrijven als: “Heb je een advocaat nodig voor opzegging huur?” en “kan je een Advocaat huurrecht pro deo krijgen?” Als je deze correcte metatags geeft (H2 titels) en mooi uitwerkt kun je ook voor deze long tail keywords ranken als iemand er op zoekt. Het helpt ook om je artikel uitgebreider te maken dan de concurrentie. Je artikel is ook meer uitgewerkt en relevant voor mensen die zoeken op huurgeschillen. Wat je dan weer helpt voor hoger te ranken. 

Google Trends

Google Trends is al kort aan bod gekomen. Dit is vooral goed om als supplement te gebruiken bij de vorige drie. Met Google Trends kan je je keywords prioriteren. Zie je dat een bepaald zoekwoord elk jaar in maart veel vaker gezocht wordt en je bent begin Februari dan kun je best dit zoekwoord snel uitwerken. Ook als je ziet dat een bepaald zoekwoord steeds minder zoekvolume heeft dan is het misschien best om hier geen artikel over te schrijven en je tijd ergens anders in te investeren.

Content Marketing voor advocaten

Een advocatenkantoor is meer dan ooit een onderneming. Marketing is dan ook een steeds belangrijker deel van de praktijk van de advocaat. 

Je hebt je keywords, je site is geoptimaliseerd, je bent ingeschreven in Google Business. Dan is het tijd om de artikels rond je zoekwoorden te schrijven. Vooraleer je begint met schrijven, moet je goed in het achterhoofd houden dat elke pagina op je website een doel moet hebben. Marketing voor advocaten is niet enkel wat info over de firma geven of eens opscheppen met een prijs die je hebt gewonnen, maar content creëeren op grond waarvan mensen actie ondernemen, en uw praktijk inhuren als hun juridisch raadsman voor de komende jaren. 

Bij law leads geloven we erin dat kwalitatieve in-depth content de belangrijkste factor is om je concurrenten voorbij te steken in Google Search. De belangrijkste content op je website zal juridische content zijn rond je vakgebied die heel erg in de diepte gaat en geoptimaliseerd is voor je belangrijkste cliënteel. Dit baseer je rond vaak gestelde vragen die je krijgt van potentiële cliënten en je zoekwoorden onderzoek. 

De lengte van dit soort content is best tussen de 3000 en 5000 woorden. Persoonlijk vinden we het ook nuttig om een master artikel te hebben waar al je andere content rond gebouwd is. Een master artikel moet in een bepaalde sector het beste artikel op het internet zijn. Het betreft meestal meer dan 10.000 woorden, gaat enorm ‘in depth’ en linkt naar veel van je andere content via interne links. 

Daarnaast heb je niche content. Dit is content die verder gaat bouwen op de artikelen die je schreef van 3000 tot 5000 woorden en gaan dieper ingaan op bepaalde vraagstukken. Via je grote 3000 tot 5000 woorden artikelen ga je naar deze content linken. Deze is artikelen zijn liefst rond de 2500 woorden. 

Om een voorbeeld te geven: Je bent advocaat in de intellectuele eigendomsrechten. Dan ga je een master artikel schrijven over de intellectuele eigendomsrechten in het algemeen die zo diep mogelijk gaat. Je probeert hierin zoveel mogelijk antwoorden op de vragen van je cliënten te geven. De verschillende subdomeinen waarin je gespecialiseerd bent ga je dan uitwerken in 3000 tot 5000 woorden artikels. Dus een artikel over auteursrecht, een over merkenrecht, een over octrooien etc.

Nogmaals, dit zijn geen artikelen om te tonen hoeveel je kent van het onderwerp. Dit zijn artikelen geschreven voor je doelpubliek, mensen die vragen hebben over een onderwerp en potentieel in de markt is voor een advocaat. Dan ga je verder artikelen uitwerken die niche onderdelen bespreken van je 3000-5000 woorden artikelen. Zoals “Mag een opdrachtgever een tekst zelf herschrijven?”, “Wat moet ik doen als mijn blogartikel gestolen is” etc. Telkens link je vanuit je grotere post naar je kleinere posts voor maximaal resultaat. Hier komen we terug op het belang van interne links. 

Dit is het hele functioneren en doel van een content marketing strategie voor advocatenkantoren.

Nieuwe cliënten aantrekken

Wanneer iemand een vraag ingeeft op Google die aansluit op jouw rechtstak, dan wil je dat ze jouw artikel als eerste zien. Wanneer ze er op klikken heb je een bezoeker op je website. Als je content zo goed is dat de bezoeker een antwoord op zijn vraag krijgt en hij meer gaat lezen op je site, gaat hij jouw kantoor vertrouwen. Dit verhoogt de kans op contact en aanwerving van de nieuwe cliënt.

Contact info krijgen van potentiële cliënten

Zelfs als de bezoeker nog niet klaar is om de stap te zetten en een advocaat onder de arm te nemen, kan je voordeel halen uit bezoekers op je website door zoveel mogelijk contactgegevens van bezoekers op je site te verzamelen. 

Dit doe je door de mogelijkheid te voorzien om hun e-mailadres of telefoonnummer achter te laten. Na SEO is email marketing immers de meest effectieve manier om de ROI van je marketing te verhogen. Een paar keer per jaar een email sturen (waar de ontvanger iets aan heeft) is een fantastische manier om er voor te zorgen dat wanneer zij ooit een advocaat nodig hebben, jij de eerste bent waar ze aan aan denken en vervolgens contacteren. Voor meer info over e-mail marketing voor advocaten lees ons volgende artikel: Email marketing voor advocaten.

Nieuwe markten ontdekken

Soms ontdek je door middel van je marketing strategie volledig nieuwe markten. Als je site goed is ingesteld heb je een schat aan informatie op je Google Analytics platform. Daar kun je enorm veel gegevens zien van wie er allemaal op je website was, hoe ze er op kwamen, welke pagina’s ze bezochten etc. Als je ziet dat bepaalde korte artikels veel meer bezoekers krijgen dan verwacht is het nuttig om dit uit te werken om jezelf verder te profileren als expert ter zake. 

Je artikels moeten uiteindelijk converteren. Dat is het doel. De client moet op één of andere manier actie ondernemen. Zo haal je ROI uit je tijd en moeite. Daarom is het belangrijk dat je toch iets van copywriting weet wanneer je zelf artikelen schrijft. Daarom hebben we er een uitgebreid artikel over geschreven. Lees dit artikel grondig door. Copywriting de kunst van de conversie. Je artikel mag dan nog zo mooi geschreven zijn, als je er uiteindelijk geen cliënten mee binnenhaalt heeft het zijn doel niet bereikt. 

Wat is copywriting voor advocaten? 

Copywriting is het schrijven van een tekst om iets te verkopen of aan te bieden voor webpagina’s, landingpagina’s, brochures, flyers, Google Ads, etc. Alles qua tekst dat aanzet om een product te kopen. De OP=OP dat je vaak ziet in de folders van winkels is een voorbeeld van copywriting. Copy is simpelweg de tekst gebruikt in eender welke reclame. Tekst met als doel iets te verkopen.

Dat klinkt misschien makkelijk, maar dat is het niet. Het is een hele wetenschap waar reeds honderden boeken over geschreven zijn. Het mooie aan copywriting is dat je zwart op wit kunt zien of het werkt of niet. Gaat je verkoop omhoog nadat je de tekst van copywriter B gebruikt i.t.t. die van copywriter A, dan weet je dat copywriter B er meer van kan. 

Hier zijn zes copywriting factoren die blogposts van advocaten converteren in cliënten:

  1. Impact – Wat je schrijft moet nazinderen. Lezers moeten overtuigd zijn, gemotiveerd om iets te doen. Dit kan vanalles zijn. Een dieet volgen, nieuwe schoenen kopen of jouw kantoor contacteren om een consultatie in te plannen. Schrijf om een impact te maken.
  2. Tempo – Geef snel de info die mensen willen. Ga van punt naar punt zonder stil te staan bij dingen die niet of minder relevant zijn.
  3. Boodschap – Zorg ervoor dat wat je schrijft een heldere verstaanbare boodschap heeft. Geef antwoorden en creëer geen bijkomende vragen. 
  4. Verhaal – Vertel een verhaal. Geef geen droge antwoorden. Heb je ervaring met zaken gerelateerd aan het artikel? Gebruik dit. 
  5. Creativiteit – zoek nieuwe manieren om je content te vertellen. Gebruik video’s, vraag en antwoord, mooie infographics … in je artikel. 
  6. Gebruik psychologie – Schaarste, fear of missing out, contrast… Gebruik de psychologie van de consument in je tekst om aan te zetten tot conversie. 

Misschien zie je het probleem al. Lange content wordt beloont door Google, maar niemand wil uitgebreide artikels lezen. Mensen willen een antwoord op hun vraag krijgen of weten waarom jij net de ideale advocaat bent voor hun geschil. Hou rekening met deze pointers als je artikelen schrijft van die lengte voor gewone gebruikers.

Link building voor juristen

Voor advocaten en advocatenkantoren is linkbuilding bijna net zo belangrijk als wat je neerschrijft. Als veel verschillende websites naar je content linken geeft dit aan Google het signaal dat wat je schrijft de moeite waard is om te delen. Hoe meer aanzien de websites hebben die je content delen, hoe meer Google denkt dat je content hoger moet staan in hun search resultaten.

In SEO zijn er verschillende manieren om links te krijgen. Deze gaan qua werk en betrokkenheid van passief tot enorm actief. Over het algemeen is de moeite die je in je linkbuilding stopt recht evenredig met de resultaten die je krijgt. Voor de meest intense linkbuilding huur je beter een SEO kantoor in dat weet wat ze doen, want dat is een full time job. 

Wat is link building? 

Link building is links krijgen van een andere website naar jouw website. 

Bijvoorbeeld: een blogger schrijft over zijn ervaringen met een consumentengeschil, en verwijst in zijn blog met een link naar een artikel dat jij schreef over consumentenrecht. Deze link naar jouw website, wordt een ‘backlink’ genoemd. 

Tip: Links kunnen ook opgenomen worden in afbeeldingen.

Om deze reden voorzien wij de artikels van onze cliënten van makkelijk te begrijpen infographics die gedeeld kunnen worden, op voorwaarde dat er naar het artikel of site van de cliënt wordt gelinkt. Dit is een heel goede manier om links te bouwen. Dit kun je ook doen als beginner maar je moet wel een designer in dienst nemen (of AI tool zoeken!) om een mooie infographic te maken. 

Je kunt zelf ook al enkele relatief eenvoudige links plaatsen. Dit doe je op sociale media, Google Business, fora en directories, andere websites, … Dit zijn wel niet zo een impactvolle links, en je bent beter spaarzaam met deze te plaatsen want anders wordt het als spam beschouwd. 

Manieren om aan linkbuilding te doen

Guest posting

Gastposts of ‘guestposts’ zijn voor advocaten en advocatenkantoren een zeer goede manier om links te krijgen. Bij een guest post ga je een artikel schrijven voor een andere website of blog waar je terug linkt naar jouw website. Ter illustratie, je schrijft voor de tijd.be een artikel over de verandering in taxatie voor aandeeldividenden. Daarin link je op een natuurlijke manier terug naar jouw website. 

Er zijn wel enkele vuistregels waar je je moet aan houden als je guest posts gaat schrijven voor je advocatenkantoor op andere websites.

  1. Doe dit niet te vaak. Google bestraft het als je hier teveel gebruik van maakt want het komt ‘onnatuurlijk’ over in de ogen van het algoritme. 
  2. Schrijf enkel voor websites met een zekere reputatie. 
  3. Maak er geen infomercial van. Het is verleidelijk om je kantoor 7 keer te vernoemen en je website link om de paragraaf eens te vermelden, maar dit doet meer kwaad dan goed. 

Hoe vind je een site waar je kunt links op plaatsen? Daar zijn verschillende manieren voor:

  1. Cold emailing – Je stuurt e-mails naar andere websites met de vraag of je een guest post mag plaatsen. Dit kost veel moeite, en heeft weinig resultaat. Vaak is dit de strategie van websites van mindere kwaliteit die nieuw zijn en content nodig hebben.
  2. Je koopt ze – sommige blogs verkopen guest posts opportuniteiten. Dit is een mogelijkheid maar word je betrapt door Google dan is het game over voor je website. 
  3. Posts uitwisselen – Dit is onze favoriete manier. Vraag een collega waar je niet mee in concurrentie staat om voor elkaar een post op de website te schrijven die naar elkaar linkt en mutueel benefiet heeft. Wees wel spaarzaam met dit te doen. Te veel wordt gezien als spam. 

Directories voor advocatenkantoren

Wat zijn dit? Dit is een beetje de gouden gids van het internet. Dit zijn plaatsen waar je een link naar je kantoor, adres, telefoonnummer, … kan plaatsen. Een goed voorbeeld in onze sector is Lexgo.be. 

Wanneer je wilt opgenomen worden in directories dan is er vaak de optie tussen gratis en betaalde directories. In de meeste gevallen is de betaalde opname het geld waard. Let er wel op dat de directories een hoge autoriteit hebben, dit kun je nakijken op https://ahrefs.com/website-authority-checker. Zorg er ook voor dat de directory nog actief is en regelmatig een update krijgt.

Gebruik fora

Vaak worden op Reddit, en andere fora juridische vragen gesteld. Het kan nuttig zijn daarop actief te zijn en juridische vragen te beantwoorden en terug te linken naar artikelen die je hebt geschreven. Je moet er wel voor zorgen dat je niet overdrijft en te veel links gaat plaatsen. Dat komt over als spam en word je niet in dank afgenomen door het almachtige algoritme. 

Deze methode kan je echter niet uitbesteden aan een niet-gespecialiseerd SEO kantoor. De gemiddelde SEO-expert kan geen juridische problemen oplossen. Bij lawleads.be werken alleen juristen met grote onderscheiding (vraag ons gerust naar het bewijs!). Je kan met een gerust hart dit soort linkbuilding aan ons overlaten. 

Infographics

Infographics zijn een combinatie van beeld en woord die informatie op een makkelijke visuele manier overbrengen. Deze helpen ook om beter te ranken op Google. Niet enkel omdat ze je artikel aangenamer maken om te lezen maar ook omdat ze je helpen ranken op Google images. Ze zorgen ook dat je backlinks kunt krijgen op een natuurlijke manier als je infographics gedeeld worden. 

Wanneer je infographics maakt zorg je er best voor dat deze professioneel ogen. In het beste geval laat je deze dan door een expert maken. Mocht je je SEO uitbesteden, vraag dan zeker na of zij infographics of ander beeldmateriaal (zoals video) maken. Ga ook na of dit reeds in de prijs zit.

Kijk over je vakgebied heen

Vaak kun je op een natuurlijke manier links wisselen of verkrijgen door dingen te doen die niet veel te maken hebben rechten. Een voorbeeld hiervan is een loopwedstrijd voor het goede doel te sponsoren of te organiseren. Je kunt natuurlijk aan een juridisch gerelateerd doel schenken of zelf een VZW beginnen die zich belangeloos inzet voor een juridisch doel. 

Als voorbeeld, zelf woon ik Zulte. Mocht ik een een lokale advocaat zijn dan zou ik kijken naar mogelijke juridische problemen die niemand aanpakt maar waar velen belang bij hebben. Bij ons, en ik wed dat dit in uw gemeente ook zo is, liggen veel huizen in jachtgebied zonder dat jachtverenigingen daarvoor ooit de toestemming van de eigenaar kregen. 

Vind een lokale loop- of sportclub. Organiseer een loopwedstrijd met een prijs + al het inschrijvingsgeld en een eigen bijdrage gaat gaat naar de juridische kosten om huizen uit jachtgebied te halen. Contacteer lokale pers, lokale websites van de sportverenigingen en maak een pagina op de website van je kantoor met de loopwedstrijd waar deze allemaal kunnen naar linken. Opeens heb je een gigantisch aantal lokale backlinks, naamsbekendheid en reputatie voor je advocatenkantoor.

Als dit teveel werk is kun je natuurlijk Law Leads vragen de hele outreach te doen naar lokale pers, sportverenigingen etc. Als we zeggen dat we alles doen om je SEO te optimaliseren menen we dat ook.

Je ziet het, wanneer je SEO voor advocaten doet is linkbuilding heel arbeids- en tijdsintensief. Als je van nul moet beginnen, overweeg om je linkbuilding uit te besteden.

Hoe je SEO success meten als advocaat

Hoe weet je wanneer je advocatenkantoor een succesvolle SEO strategie hanteert? Dit is natuurlijk een belangrijke vraag. Je kunt maanden aan “SEO” doen, maar als je niet kunt meten, dan ga je nooit weten wat voor invloed dit heeft gehad op je site en je kantoor. 

Meten is weten. Als je iets kunt meten dan weet je waar je staat en hoe je verder kunt gaan. Professionele SEO kantoren meten alles, waar je website staat, wie er op komt, wanneer een artikel vaker gelezen wordt, hoe de conversie is, … 

Stel jezelf de volgende vragen: 

  1. Hoeveel is de gemiddelde waarde van een nieuwe cliënt? (Netto)
  2. Hoeveel leads heb ik, en hoeveel cliënten kwamen daaruit?
  3. Wat zijn mijn meest winstgevende services?

Deze vragen gaan je helpen je ROI in te schatten. Als een artikel 20 bezoekers per maand heeft met slechts 1 conversie, en je weet dat je per 20 leads een cliënt van 1.250 euro binnen haalt dan weet je dat het artikel je ongeveer 62 euro per maand oplevert, of 750 euro op jaarbasis. Van daaruit kun je kijken hoe je meer bezoekers aantrekt, hoe je de conversie verhoogt, hoe je meer mails krijgt etc. Als je je conversie naar 10% verhoogt door het artikel te herschrijven en je bezoekers naar 30 door de SEO te verbeteren, dan is het artikel 190 euro per maand waard, of 2.280 euro op jaarbasis.

Vooral op lange termijn is de ROI van SEO gigantisch. Een goed geschreven artikel gaat al snel vijf jaar mee voor het updates nodig heeft. Ons niet geoptimaliseerde artikel zou in een periode van 5 jaar 3.750 euro gemiddeld aan leads opbrengen, ons geoptimaliseerde artikel daarentegen zou er 11.400 euro opbrengen aan leads. 

Volgende data zou je zelf moeten kunnen meten als je je SEO zelf doet. Dit is natuurlijk redelijke basic informatie, maar helpt je toch al een beetje beter te doen:

Gedrags Data

Hoe gaan de bezoekers op jouw website zich gedragen en waar moet je op letten is wat we hiermee bedoelen.

  1. Conversie percentage – een conversie is de gewenste actie dat een bezoeker van je site doet. Dat kan zijn een intake gesprek boeken, hun e-mail adres achterlaten of je bellen. Je deelt het aantal acties door het aantal bezoekers. Zo weet je je conversie percentage. 
  1. Tijd op een pagina – Dit is hoe lang iemand op je pagina zit. Zo kun je zien of er iets is dat mis is aan de pagina. Als men maar 5 seconden op je blogbericht van 5000 woorden zit gemiddeld dan moet er iets veranderd worden. 
  2. Hoeveel pagina’s worden bezocht per bezoek – Dit moet je samen bekijken met je doel van de pagina en de tijd op een pagina. Heeft de bezoeker maar een enkele pagina bekeken? Is dat de bedoeling omdat het een antwoord geeft op zijn vraag of hij het contactformulier heeft ingevuld? Of is er iets mis, want het is de bedoeling dat de bezoeker naar de volgende pagina gaat. 
  3. Bounce rate – Dit is het percentage van mensen die op je site klikt maar geen enkele andere pagina van je website bezoeken. Dit hangt weer af van het doel van je pagina. Soms kijken ze gewoon or je openingsuren, of je telefoonnummer. Het kan ook zijn dat je design van de pagina slecht is of de website te traag werkt en ze daarom ergens anders gaan kijken. 
  4. Scroll ‘diepte‘– Dit meet hoe ver een bezoeker scrolt op je pagina. Zo kun je zien al de bezoeker wel je belangrijke content bereikt, zoals je email sign up. Zorg ervoor dat je de bezoeker reden geeft om te blijven lezen en scrollen.

Bijkomende SEO Data 

  1. Domain Authority & Page Authority (DA/PA) – Dit is hoe autoritair en betrouwbaar je website wordt gezien. Dit kun je makkelijk controleren via de gratis tool van ahrefs. Dit is een logaritmische schaal van 0-100, hoe hoger hoe beter. (https://ahrefs.com/website-authority-checker)
  2. Keyword rankings – Dit is hoe je website rankt voor een bepaald zoekwoord. Ga ook na wat je ranking is voor SERP (Search engine results page) voor snippets en ‘people also ask’.
  3. Aantal backlinks – Dit is hoeveel mensen naar je site linken. Hoewel een hoog getal meestal beter is, is kwaliteit altijd beter dan aantal. Probeer links te krijgen van belangrijke sites en niet van sites die backlinks te koop aanbieden. Liever 3 links van goede sites zoals detijd.be en Ugent.be dan 3000 van slechte sites die op spam lijken

De 3 SEO strategieën van een advocatenkantoor

Doe-het-zelver

Heb je geen budget en ben je net begonnen? Als je nog niet veel cliënten hebt en je hebt de tijd, dan raden wij aan om zelf een en ander te proberen. 

Zit je vast met je SEO, snap je iets niet en heb je een vraag? Stuur gerust een e-mail. Voor dit soort vragen hoef je achteraf geen factuur te verwachten.

Gedeeltelijk zelf doen

Bij Law Leads bis het mogelijk om deels je SEO zelf te doen, en dit deels aan ons uit te besteden. 

Uitbesteden

Voor de beste resultaten, besteed je je SEO uit aan een kwalitatief kantoor. De kost vooraf van SEO is redelijk duur aangezien het zes maanden duurt voor de eerste resultaten binnenkomen. Dit in tegenstelling tot SEM (search engine marketing: Google ads, Microsoft Ads, etc.) waarbij het  effect meteen zichtbaar is. Je kunt uiteraard ook SEM en SEO tegelijk doen. Alles hangt af van je cashflow en of je als kantoor wil groeien of tevreden bent waar je nu staat.

FAQ: Vaak gestelde vragen

Heb ik een SEO-kantoor nodig?

Een bekend antwoord voor juristen: het hangt er vanaf. Diepgaande SEO is moeilijk, complex en enorm tijdrovend. We kunnen je wel tonen hoe je de basis doet en welke gratis software goed werkt. Deze zaken zijn echter niet voldoende als je de markt wil domineren. Dit kan nuttig zijn als je advocatenkantoor in een klein dorp ligt, maar de meeste advocatenkantoren die agressief groeigericht zijn schakelen best een kwalitatief SEO-kantoor in. 

Het kost jaren om te weten hoe SEO werkt. Als je dingen fout doet, heeft dit blijvende gevolgen voor je website. Je spendeert je tijd nuttiger aan het afhandelen van je zaken en laat ons beter het technische werk te laten doen.

Hoe lang duurt het voor ik resultaat zie van mijn SEO campagne? 

Bepaalde zaken kunnen al zeer snel gebeuren.Deze zijn onder andere optimalisatie van je website, afbeeldingen comprimeren, Google Business op punt zetten, reviews krijgen van cliënten, testimonials, video content etc. Artikelen herschrijven en optimaliseren voor conversies kan ook relatief snel. 

Het eigenlijke SEO en hoger ranken, daar zijn – voorzichtig geschat – zes maanden voor nodig om duurzame resultaten te krijgen. Als een kantoor je belooft dit in twee weken klaar te spelen, liegen ze of passen ze SEO technieken toe die je kantoor kunnen schaden op lange termijn. 

Welke vragen moet ik stellen aan een SEO kantoor voor ik ze aanneem voor mijn advocatenkantoor?

  1. Wat weet je over de wet op reclame voor advocaten? – Als je SEO-kantoor hiervan niet op de hoogte is,  dan investeer je in een hoop miserie later. 
  2. Welke competenties hebben jullie om blogposts in de juridische niche te schrijven?
  3. Wanneer krijgen we resultaten? – Het standaard antwoord van eerlijke kantoren is na 4 tot 6 maanden. 
  4. Wat is je filosofie inzake SEO om resultaten te verkrijgen?
  5. Hoe doen jullie keyword research?
  6. Wat is je visie over ons kantoor?
  7. Hoe doen jullie aan linkbuilding?
  8. Welke tools gebruiken jullie? 
  9. Hoe kunnen we goed samenwerken?

Hoe weet ik wat een goed SEO-kantoor voor advocaten is en wat niet?

Er zijn veel SEO-agencies, waarvan de meeste relatief goed zijn. De rotte appels haal je er snel uit. De vraag is eerder, hoe kies ik een goed SEO-agency voor mijn advocatenkantoor?

Ons advies: kies specialisatie boven we-doen-vanalles-wat. Een jurist is ook gespecialiseerd in een materie. Een SEO-kantoor zou dit ook moeten zijn. Je kunt nooit een absolute expert worden in een niche als je slechts 5% van je tijd met dit topic bezig bent en de andere 95% in tientallen andere niches werkt. 

Je vraagt een loodgieter niet om je elektriciteit te leggen ook al werken een loodgieter en elektricien beiden aan je huis. Zorg ervoor dat je SEO-kantoor thuis is in de juridische wereld, en op de hoogte is van de behoeftes van advocatenkantoren en waar hun cliënten naar op zoek zijn. 

Een algemeen SEO-kantoor kun je niet vertrouwen met juridische teksten. Je kunt de reputatie van je kantoor niet in de handen leggen van iemand die geen idee heeft waarover hij schrijft en die zijn juridische kennis van enkelesnelle Google searches haalt. 

Kies voor een SEO-kantoor die jouw teksten kan schrijven of herschrijven. Een kantoor die de juridische expertise heeft om als een gelijke partner na te denken over de inhoud van je artikelen, deze kan bijsturen of volledig zelf kan schrijven. 

Hoeveel kost SEO? 

De kostprijs hangt af van meerdere factoren en wordt meestal bepaald na een uitgebreid gesprek over needs en wants. Afhankelijk van wat je doel is, hoe competitief de markt is en hoe agressief je je SEO strategie wil zal de prijs meestal variëren tussen de 800 euro en 5.000 euro per maand. . 

Wanneer je een gefixeerd bedrag betaalt aan SEO, wees niet bang om te vragen wat men exact doet voor dat geld. Een goed SEO-kantoor houdt zijn prestaties nauwgezet bij. 

Voor duurdere SEO-pakketten moet je het beste van het beste krijgen. Dit betekent onder meer op maat gemaakte infographics, uitgebreide blogs, on-site SEO, link building, outreach voor reviews, testimonials, video,….