Advocatenkantoor marketing – 7 Vaak gemaakte fouten

Het opzetten van een effectieve marketingstrategie voor een advocatenkantoor is op zich al een uitdaging, zeker als je typische valkuilen niet kent. In deze blogpost bespreken we alvast zeven vaak gemaakte fouten die advocatenkantoren maken in hun marketinginspanningen.

1. Geen uitgewerkte strategie

Een van de grootste fouten die advocatenkantoren maken, is het niet opstellen van een duidelijk uitgewerkte marketingstrategie. Zonder een strategie kunnen je inspanningen om cliënten te werven chaotisch en inefficiënt zijn. Daarom is het belangrijk om een langetermijnplan te hebben waarin je marketingdoelstellingen en de stappen om deze te bereiken duidelijk worden omschreven.

2. Geen gebruik van data

Het niet gebruiken van de beschikbare data om je marketinginspanningen te sturen is een gemiste kans? Met tools als Google Search Console en Google Analytics kan je waardevolle inzichten krijgen in het gedrag van je bezoekers, wat je kan helpen bij het optimaliseren van je strategie. Het opzetten van deze tools kost maar een paar minuten, maar de voordelen zijn aanzienlijk.

3. Trage website 

Een trage website kan potentiële cliënten frustreren en ervoor zorgen dat ze naar een concurrent gaan. Het internet heeft ons allemaal ongeduldig gemaakt. Vaak willen webdevelopers een heel knappe website afleveren voor hun klanten, zonder aan de functionaliteit te denken. Een tool zoals Pagespeed Insights (https://pagespeed.web.dev) kan je helpen om te achterhalen of je website snelheidsproblemen heeft. Als je score lager is dan 80, is het tijd om actie te ondernemen. 

advocatenkantoor fouten marketing

4. Onbegrijpelijke blogs

Het schrijven van blogs die vol staan met jargon, lange zinnen en saaie teksten is een veelvoorkomende fout. Probeer je content toegankelijk en interessant te houden voor je lezers. Vermijd juridische taal waar mogelijk en leg complexe concepten op een eenvoudige manier uit. 

5. Enkel tekst

Het louter gebruiken van tekst kan je website eentonig maken en lezers afschrikken. Probeer (eigen) afbeeldingen, infographics en video’s te integreren in de content om het geheel aantrekkelijker en boeiender te maken. Dit kan ook helpen met je pretaties in de Google zoekresultaten.

6. Te weinig gerichte content

Probeer minimaal 2 blogs per week te publiceren op je website. Schrijf deze blogs rond zorgvuldig geselecteerde zoekwoorden. Er zijn tal van gratis tools beschikbaar om interessante zoekwoorden op te sporen waarrond je blogs kan schrijven. Zo is er de gratis Ahrefs Keyword Generator. Blogs die geschreven zijn op basis van zoekwoorden zijn relevant en zullen beter presteren in de Google zoekresultaten.

7. Geen ‘mobile friendly’ website

We surfen met z’n allen massaal op onze smartphones. In ons huidig digitaal tijdperk is het dan ook essentieel om een mobielvriendelijke website te hebben die mooi oogt op een smartphonescherm. Uit onze interne data blijkt dat er sinds 2023 meer mensen op zoek gaan naar een advocaat via smartphone dan de PC. Een website die niet geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten kan je potentieel veel cliënten kosten. 

Conclusie

Het internet biedt veel groeimogelijkheden voor advocatenkantoren. Het is echter niet eenvoudig om dit waar te maken. Het vermijden van deze veelvoorkomende fouten kan je alvast helpen om je marketingstrategie te verbeteren en je advocatenkantoor digitaal te laten groeien. Marketing is een voortdurend leerproces, het is belangrijk om je strategieën voortdurend te evalueren en aan te passen op basis van de prestaties en eventuele feedback van cliënten. 

Leave a Comment